Hoe kan het dat neutrino's dwars door de aarde kunnen reizen zonder ergens op te botsen en te stoppe?

Gaan neutrino's soms slingerend om atomen heen schampen ze atomen en electronen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Peter1
Als alle antwoorden en verwijzingen (links) een keer zou doorlezen en begrijpen hoef je geen vragen meer te stellen over neutrino's. Afgelopen ijd zijn die vragen zeer uitgebreid beantwoord en van documentatie voorzien.
Ze schampen geen atomen of elektronen, ze gaan er gewoon doorheen.

Antwoorden (1)

Het neutrino is een elektrisch ongeladen subatomair, elementair deeltje. Lang werd gedacht dat de massa van het neutrino nul was. De neutrinomassa is echter zo klein (< 1 eV/c²) dat die moeilijk te bepalen is.
De voornaamste wisselwerking die neutrino's vertonen is de zwakke kernkracht: neutrino's zijn niet gevoelig voor elektromagnetische interacties. Doordat het neutrino zo weinig wisselwerking vertoont met materie, gaat het bijna ongehinderd door gewone materie heen.
Een blok lood zou een lichtjaar (circa 9,5 biljoen km) dik moeten zijn om de helft van de neutrino's die erdoorheen gaan tegen te houden.
SimonV