Wat is eigenlijk de constante en evenredigheidsconstante in natuurkunde?

Blijkbaar staat er voor de evenredigheidsconstante in mijn boek 'a', maar bij constante een 'c'. Is er nou een verschil? Is het een probleem als je die letters door elkaar haalt en heeft het ook effect als je die letters vervangt door een willekeurig letter, dat al niet een ander eenheid representeert?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Een constante is niets anders dan een bepaalde vaste waarde. Die vaste waarde krijgt een naampje zodat je er makkelijker over kunt praten of 'm in formules gebruiken. Meestal is dat een letter, zoals de "c" in het beroemde " E=mc² ", waarbij c staat voor de constante van de lichtsnelheid. Men had die constante ook Pietje kunnen noemen, maar " E=mPietje² " of " E=mLichtsnelheid² " is veel onhandiger en bovendien lastig voor mensen die een andere taal spreken.

Maar goed, het punt is dus gewoon: het is niets meer of minder dan een naam.

De evenredigheidsconstante is dus ook maar gewoon een naam, en als je daar bijvoorbeeld de letter "k" voor neemt is dat veel korter en makkelijker dan "evenredigheidsconstante". Als jij de hele dag vijfhonderd keer "evenredigheidsconstante" zou moeten uitspreken zou je na een paar uur helemaal gek worden van het woord "evenredigheidsconstante", dus zul je uiteindelijk vanzelf op het idee komen om er een véél kortere versie van te maken, bijvoorbeeld "k" :)

Dan, over het door elkaar halen van letters: ja, dit kan inderdaad pijn doen. Stel dat je twéé constanten gebruikt, bijvoorbeeld "A" en "B". Of "Pietje" en "Jantje". Of "rood" en "groen". (Nogmaals: het zijn gewoon naampjes.) Nou stellen we A op 1, en B op 1000. Als we dan bekijken: "A meter = B millimeter", dan klopt het. Maar draaien we dan de letters om: "B meter = A millimeter", dan liggen de waarden opeens een factor miljoen uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
mooi verwoord!
+