Kunnen voorwerpen die in de grond zitten, zoals bijvoorbeeld muntjes, door trillingen van autos of trams naar boven toe komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ten eerste is ‘lichter’ een beetje een vreemde vergelijking. Wellicht bedoel je ‘met lagere dichtheid’, maar dat klopt ook niet.

Doe maar eens een paar scheppen zand en een paar scheppen grind in een zak. Als je het even flink schudt zal je zien dat het grind bovenop ligt. Door de trilling komen niet zozeer de stenen naar boven, maar het is vooral het zand dat verder naar beneden zakt.

De voorwaarde hiervoor is dus dat er genoeg ruimte onder het zand is waar het in weg kan zakken.

Pelle heeft natuurlijk ook gelijk, in ondergronden voor wegen en tramrails zorgt men er doorgaans voor dat het zand niet weg kan zakken, dus daar zal het niet opgaan.

In China is men hier minder zorgvuldig mee: http://www.youtube.com/watch?v=MW69D_EWDG4
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alleen als het object lichter is dan het zand en het los zand is...