hoe raken spreekwoorden en gezegdes verspreid?

iedereen weet wel een spreekwoord of gezegde, bijvoorbeeld de appel valt niet ver van de boom. er moet ooit iemand zijn geweest die dat zei in plaats van: hij lijkt veel op zijn vader. mijn vraag is dan, hoe kan het zo zijn dat iedereen dat is gaan gebruiken? hoe lang duurt het voordat een spreekwoord zo algemeen bekend wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Tegenwoordig kan zoiets heel snel gaan, door televisie, internet of de krant.

Toen er nog geen televisie, internet of een landelijke krant bestond, konden gezegdes en spreekwoorden wel bekend worden door boeken. Bredero sloot zijn boeken bijvoorbeeld altijd af met ' 't kan verkeren', wat een bekende uitspraak is geworden.

Ook komen er veel spreekwoorden uit bekende Latijnse teksten.

Het spreekwoord 'de appel valt niet ver van de boom' bestaat al heel lang en stond eerst in een Latijnse tekst. Jacob Cats heeft het spreekwoord bekend gemaakt door het te vertalen naar het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oude spreekwoorden en gezegdes werden en worden verspreid door mond op mond 'overlevering'.
Daarnaast worden spreekwoorden en gezegdes overgebracht van ouder op kind. Na 2 generaties is het dus vanzelfsprekend om te zeggen 'de appel valt niet ver van de boom', in plaats van 'hij lijkt op zijn vader', omdat je dat zo geleerd hebt van je ouders.

Een bepaald spreekwoord wordt ergens gebruikt, en degene die dat meerdere malen hoort, gaat het op een gegeven moment ook gebruiken. Hierdoor verspreid het spreekwoord zich.

Er zijn overigens spreekwoorden en gezegdes die vooral in een bepaalde streek voorkomen, en zich daarbuiten niet snel verspreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op school ook spreekwoorden en gezegdes geleerd, ik neem aan dat dat nog zo is. Ook in puzzelboeken kom je als oplossing nogal eens een spreekwoord tegen, dus op die manier krijgt het ook bekendheid