is fries dialect of taal

er zijn redelijk veel mensen die fries spreken in friesland,mijn ex-en spraken allebei fries thuis,ik vind het zelf maar niks, je kan het verstaan want de woorden zijn hetzelfde als nederlands maar hebben een andere uitspraak bijv. èèn=ien , twee=twa
grappig want past niet=past net en een tal van andere rare woorden wat ik niet eens weet hoe je ze moet schrijven en zou nooit in mijn leven in *serieuse context* gaan uitspreken. bovendien niemand wil huplepup horen als het om GARANTIE gaat. toch!
mijn vraag was: kun je hier over een* taal* spreken die door max 500,000 mensen wordt gedeeld '?
mijn land telt 10 milioen mensen en ik durf niet te zeggen dat het een taal is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Antwoorden (7)

In Nederland is het Nederlands de officiële taal sinds 1995, toen de wet op het Algemeen Bestuursrecht werd gewijzigd. Sindsdien moeten bestuursorganen de Nederlandse taal gebruiken. In de provincie Friesland is naast het Nederlands het Fries een officiële taal die kan worden gebruikt in het bestuur, de rechtspraak en op school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Fries is een taal. Evenals Afrikaans, om een logische vervolgvraag even voor te zijn.

Er bestaat geen minimum aantal sprekers om iets een taal te noemen. Sommige (uitstervende) talen worden momenteel nog maar door een handvol mensen gesproken (denk aan talen van kleine stammen of zo). Het hoeft niet eens etnisch verbonden te zijn - Conlangs als Klingon en het Elven van Tolkien zijn net zo goed talen als Russisch dat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlands is de officiële taal binnen onze landsgrenzen en sinds 1-1-1995 zelfs in bestuurlijke organen en op de werkvloer. En dat laatste samen met de legitimatieplicht op de werkvloer. Hiernaast zijn het Fries en het Limburgs erkende talen die ondergeschikt zijn aan het Nederlands...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is Limburg nog steeds geen erkende taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast is Fries (helaas) niet ondergeschikt in die zin dat er wel degelijk wergevers zijn waar je niet terecht kunt en niet aangenomen zult worden als je niet actief of passief de taal beheerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: Dat is het al een tijdje... @mlodewijk: Eén werkgever mag een potentiële werknemer weigeren als deze de Nederlandse taal niet spreekt. Als jouw bewering klopt dan worden mensen dus doelbewust geweerd en dat is zelfs strafbaar. De voertaal is vanaf 1-1-1995 Nederlands op de werkvloer. En daar komt een werkgever in Frieland ook niet onderuit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gelukkig nog niet veel gezien Starbless, misschien waren het werkgevers die zelf de regels niet kenden. Zelf zou ik het ook onwenselijk vinden trouwens. Het is mooi dat er zoiets bestaat als een tweede taal, maar wat mij betreft mogen ze dat beperken tot de lokale omroep, literatuur, geschiedenis en dat soort zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel even een vraagje dan. Kan bijvoorbeeld een Amerikaan hier in Nederland een bedrijf beginnen waar hij (voornamelijk) Amerikanen aan het werk zou willen zetten die de Nederlandse taal niet machtig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat die Amerikaan betreft hoeft echt geen woord Nederlands te spreken. Zolang hij maar werkgever is... Alle werknemers moeten de Nederlandse taal spreken, of beter gezegd kunnen spreken...
Ik Citeer

"Welke criteria worden over het algemeen gehanteerd om talen te onderscheiden van dialecten?
Waarom noemen wij variant x een dialect en variant y een taal? Hoezo wordt het Westvlaams aangeduid als dialect van het Nederlands en het Fries als zelfstandige taal naast het Nederlands?

De beslissing of met elkaar verwante variëteiten als dialect en standaardtaal of als twee aparte standaardtalen worden geclassificeerd is nooit gegrond op puur linguïstische criteria. Politieke, culturele, sociale en historische overwegingen spelen een duidelijk belangrijkere rol.

Over het algemeen worden de volgende criteria gehanteerd om de classificatie van een bepaalde variant als eigen taal te rechtvaardigen:

1.de historische ontwikkeling van een variant (zijn er teksten uit oudere 'taalfasen' overgeleverd?)
de graad van standaardisering (is er een uniforme spelling, zijn er woordenboeken?)
2.de mate van erkenning (is een variant ergens als officiële taal erkend?)
3.en last but not least de opvatting van de sprekers wat de status van hun communicatiemedium betreft (vinden de sprekers dat ze een aparte taal spreken?)'"

Volgens mij is het Fries vooral erkend door stap 3, ze hebben mij ook nog nooit kunnen uitleggen waarom het Gronings een dialect is en het Fries een taal behalve dat een Fries er voor door het vuur gaat. Beide hebben dialecten in hun taal en beide hebben geschriften etc,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Fries is door de Nederlandse staat erkent als taal. Je kunt het buiten Friesland ook leren op de UVA en andere universiteiten. Dit geldt niet voor dialecten.

Ik ben zelf geboren en getogen Fries, ook al spreek ik het niet en zal m'n vrouw me ook krachtig toespreken als ik het probeer (zij is ook Fries).

Het antwoord had je in de onderstaande (en vele andere links op internet) locatie kunnen vinden.

Ik begrijp best dat je het er je twijfels bij hebt, maar er zijn landen met minder dan 500.000 inwoners, waar meer dan 3 verschillende talen worden gesproken. Dus het aantal is niet ter sprake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al 5 keer gezegd het is een taal maar nog even aanvullende informatie. Het Fries is dus een taal sterker nog niet alleen in Nederlandse maar ook aan universiteiten zoals Cambridge kan men Fries bestuderen. Het Fries is zelf een oudere taal dan het Nederlands de friese taal stamt af van de Noormannen oftewel de oude Vikingen Friesland was in de geschiedenis voor de middeleeuwen veel belangrijker dan Nederland. Friesland was een land dat vroeger bekend stond als een land van krijgers. Friesland is ook nooit bezet geraakt door de romeinen en spraken in die tijd dus als fries terwijl het Nederlands toch echt na de val van het romeinse rijk is ontstaan uit een combinatie van Germaans en Latijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees toch dat dat van de Noormannen / Vikingen echt een beetje op drijfzand gebaseerd is Anne, er zullen ongetwijfeld overeenkomsten zijn geweest in taal en cultuur destijds maar de verschillen waren groter.
Het is zoals al eerder gezegd een taal. Het Fries heeft woordenboeken en er is Friestalige literatuur. Lang niet alle woorden zijn hetzelfde, maar dat sluipt er steeds meer in door de invloed van het Nederlands. Veel Friezen hebben het over een sleutel, terwijl het oorspronkelijke woord kaai is (Engels: key) Duits heeft ook woorden die sterk op Nederlands lijken of zelfs hetzelfde zijn. Het zijn twee talen. Waar ik op het moment vakantiewerk doe, wordt door de meesten Fries gesproken. Ikzelf kan prima Fries verstaan en ook spreken (met accent). Voor mij is het naast elkaar te gebruiken, maar voor iemand die pas in Friesland is komen te wonen, is Fries toch echt moeilijk te begrijpen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Vroeger werd in meerdere gebieden Fries gesproken, maar in Nederland is het op veel plaatsen verdrongen door het Nederlands, in Duitsland door het Duits. Tegenwoordig is het vooral een omgangstaal, net als veel dialecten. De meeste Friezen spreken prima Nederlands, weliswaar met enkele fricismen, maar ach, dat heeft ook zijn charme...