Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom val ik na schade door een ander zelf terug in schadevrije jaren?

Toen ik daarnet uit m'n werk kwam had er iemand tegen m'n wagen gezeten. Ik de verzekering bellen, want hij is all risk verzekerd, en die vertelde me zolang ik niemand heb die kan beaamen dat ik de wagen onbeschadigd heb weggezet en er niet mee heb gereden (dus iemand die de hele tijd bij me was) dan wordt de schade verzekerd vanuit m'n schade vrije jaren en gaat dat me over 5 jaar 1300 euro kosten. Wanneer ik wel iemand heb die kan getuigen dan is er een waarborg fonds waaruit bedaard wordt.

Mag een verzekering dit zomaar doen? Bedoel waarom heb ik de wagen dan überhaupt all risk verzekerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat is normaal bij een autoverzekering. Als er geen andere partij aansprakelijk kan worden gesteld, dan is aan jouw de keus of je de verzekering wilt laten uitbetalen of niet. Als je laat uitbetalen zak je wel in no risk korting terug. Laat dus even voorrekenen wat voor jou het voordeligst is. De verzekering wil dit meestal wel even doorrekenen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat betreft of dit mag: ja, dit staat ook uitgebreid in de voorwaarden beschreven.
Waarom je all risk verzekerd bent: dit levert natuurlijk een bepaalde zekerheid op, als je zelf schade rijdt. Wordt dan vergoed. Je bent dan uit de brand. Mensen die weinig schade claimen worden beloond, die veel claimen mogelijk bestraft. Een goed systeem naar mijn idee.
9 jaar geleden
Dat hangt de verzekeraar af. Ik heb er een die de zogenoemde " no blame, no claim " kent.je moet als de schuld niet aan hou toerekenbaar is dan wel een (elektronische) aangifte bij de politie kunnen overleggen. De schade wordt dan betaald en je gaat dan niet terug in bonus/malus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing