Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de definitie van samenwonen?

Hoi

Ik heb sinds een tijd een vriend
Maar het sluipt er soms nogal in dat we veel samen zijn
Hij heeft wat kleding bij mij liggen en zijn werk is ook hier om de hoek dus dat is dan fijn als die van uit mij naar zijn werk kan gaan..
ook zit hij nog op school en woont ook nog bij zijn ouders.

Nu is mijn vraag
Is dit samen wonen?
Wanneer woon je samen?
Moet ik dit ergens aangeven?
Wat zijn de gevolgen als ik dat niet doe?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Samenwonen is, wanneer je met meerdere personen op hetzelfde adres staat ingeschreven.
Dus als jouw vriend veel bij jou verblijft, maar nog staat ingeschreven bij zijn ouders, dan is het géén samenwonen.
jc54
4 jaar geleden
Van samenwonen wordt gesproken als mensen samen één woning in gebruik hebben en als partners een huishouden delen. In Nederland spreekt men over ongehuwd samenwonen (soms verkort tot samenwonen) wordt gesproken als partners zonder te zijn getrouwd een huishouden delen. In de Belgische wettelijke context spreekt men van wettelijk samenwonenden als er een verklaring van samenwonen werd afgelegd, of feitelijk samenwonenden indien dit niet het geval is.
Samenwonen kun je doen met je partner, maar ook met je broer of zus of een goede vriend of vriendin. Er hoeft dus geen romantische relatie te zijn om als samenwonend te worden gezien. De Belastingdienst noemt dit een gezamenlijke huishouding.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing