Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is aan te raden in de keuken? Achterwand / verf?

Ik heb een keuken (U-vorm) gekocht. Nog steeds twijfel ik of ik wel of geen achterwand moet doen.

De keuken is nu zonder achterwand en/of spatrand. Ik twijfel of ik een achterwand doe vanaf de inductieplaat tot de afzuigkap en een spatwand door de hele keuken.

Wat is aan te raden?
Ik weet dat er speciaal verf is voor in de keuken, maar is dat voldoende voor bij de inductieplaat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is vooral afhankelijk van jouw manier van koken / in de keuken werken wat 'nodig' is. Ben je van het type dat regelmatig de vetspetten en spaghettisaus tegen de wand heeft zitten en dat dan pas een paar dagen later wil schoonmaken, dan zou ik toch wel tegeltjes of een stevige watervaste plaat aanraden. Je moet dan flink met sop en schuurspons in de weer om het weer schoon te krijgen en dan is ook speciale schrobbare muurverf er zo af.

Zelf bak ik nooit vlees in een lage pan, maak ook nooit volle pannen saus en heb dan ook vrijwel nooit spetters op de wanden van mijn keuken. Mocht het toch een keer gebeuren, dan ga ik er gelijk met een doekje over nog voordat het is opgedroogd en vast zit. Dan is watervaste verf prima te doen.

Houd bij verf ook rekening met de ondergrond. Een laag verf op een relatief zachte ondergrond (gips stucwerk) stoot je makkelijk kapot als er eens een pan, schaal of stuk bestek tegen komt. De wand is dan niet meer waterdicht, het stucwerk gaat water opzuigen en achter de verflaag hoopt zich vocht op. Na verloop van tijd valt dan je hele stucwerk van de wand. Heb je een goede harde gladde wand, dan kun je die prima schilderen. In plaats van speciale schrobbare verf voor keukens en badkamers kun je ook als laatste laag een gewone lak gebruiken (dekkend of transparant over muurverf). Nog beter reinigbaar, waterbestendiger en je kunt een rand siliconenkit aanbrengen tussen muur en werkblad. Op lak blijft de kit veel beter zitten dan op muurverf.

Eventueel kun je een houten rand (plank) tegen de muur zetten boven het aanrecht. Goed in de lak zetten en onder en boven afkitten langs aanrechtblad en wand. Het kwetsbaarste stuk qua vocht en stoten is dan beter beschermd. Blijkt na verloop van tijd dat je toch veel spettert boven je kookplaat en is dat niet goed schoon te krijgen, dan kun je altijd later nog een stuk plaat of tegeltjes achter je kookplaat (of hele aanrecht) plakken.
Inekez1
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Speciale achterwanden (hardsteen, harde kunststof of metaal) blijft altijd veel beter schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing