Heeft het zin om een airco (eigen woning, split unit, Daikin, privè) jaarlijks door een monteur te laten onderhouden ?
I.p.v. me te beperken tot wat ik zelf kan ?
1.3K
1.3K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dit niet afhankelijk van de kosten?
Bovendien is het de vraag of jij er zelf tijd voor hebt of kunt maken. Nog afgezien van je eigen kennis hieromtrent, is een monteur natuurlijk allround.
Bovendien is het de vraag of jij er zelf tijd voor hebt of kunt maken. Nog afgezien van je eigen kennis hieromtrent, is een monteur natuurlijk allround.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit als aanvoeging van jodokus52 heel goed antwoord +
Hangt er van af of dit een vereiste is onder de garantie voorwaarden.. Wat mij betreft heeft het geen zin.
Als de airco goed werkt, dan is onderhoud beperkt tot schoonmaken en desinfecteren.
Voor mezelf breidt ik dat uit door inspectie van de onderdelen op corrosie van alle-, maar vooral- electrische verbindingen. Mijn grondige schoonmaak beurt is ten alle tijden
beter dan van de monteur omdat ik er alle tijd voor neem. Monteurs werken op een tijdschema.
Zo snel mogelijk in en uit.
Ik begrijp dat best,maar meestal lijdt de afwerking eronder...
Mijn opmerking is zeker niet bedoeld om allen over een kam te scheren , maar wat ik van anderen hoor, is dat helaas een trend geworden.. Zal de rest aan je eigen overwegingen over laten..
Hangt er van af of dit een vereiste is onder de garantie voorwaarden.. Wat mij betreft heeft het geen zin.
Als de airco goed werkt, dan is onderhoud beperkt tot schoonmaken en desinfecteren.
Voor mezelf breidt ik dat uit door inspectie van de onderdelen op corrosie van alle-, maar vooral- electrische verbindingen. Mijn grondige schoonmaak beurt is ten alle tijden
beter dan van de monteur omdat ik er alle tijd voor neem. Monteurs werken op een tijdschema.
Zo snel mogelijk in en uit.
Ik begrijp dat best,maar meestal lijdt de afwerking eronder...
Mijn opmerking is zeker niet bedoeld om allen over een kam te scheren , maar wat ik van anderen hoor, is dat helaas een trend geworden.. Zal de rest aan je eigen overwegingen over laten..
paulus811
7 jaar geleden
@Jodokus52, waarom is het afhankelijk van de kosten? Het heeft zin of niet, los van wat het kost. Overigens is het onzin om een particuliere airco jaarlijks te laten controleren. Ik heb zelf een Daikin split unit en heb onlangs na 10 jaar voor de eerste keer een beurtje laten geven. Volgens de monteur was het niet nodig en kon de airco er weer 10 jaar tegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de kosten niet kunt (of wilt indien heel hoog) dragen, maakt het toch niet uit of het zin heeft. Maar in principe heb je gelijk, zin of geen zin.
Ik bekeek het hele plaatje, vandaar ook tijd/kennis.
Echt, een keer in de 10 jaar? Hoe zit het dan met jaarlijks onderhoud/ schoonmaken van een machine?
Ik bekeek het hele plaatje, vandaar ook tijd/kennis.
Echt, een keer in de 10 jaar? Hoe zit het dan met jaarlijks onderhoud/ schoonmaken van een machine?
paulus811
7 jaar geleden
Ik onderhoud de airco niet jaarlijks, hij staat hooguit 15 nachten per jaar aan. Maak af en toe de buitenunit schoon en klop het filter uit, dat is het.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gebruik de airco wel heel intensief gedurende mei t/m augustus. Hangt ook van het weer af.
Maakt dat ook verschil ? Ik geloof dat er ook wel eens wat koelvloeistof bijgevuld moet worden, maar dit is slechts zeer infrequent ??
Van het bedrijf waar ik het kocht heb ik twee antwoorden gekregen (per telefoon) `wordt wel aangeraden´ tot ´mwah´. (email)
Maakt dat ook verschil ? Ik geloof dat er ook wel eens wat koelvloeistof bijgevuld moet worden, maar dit is slechts zeer infrequent ??
Van het bedrijf waar ik het kocht heb ik twee antwoorden gekregen (per telefoon) `wordt wel aangeraden´ tot ´mwah´. (email)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik herinner me ook de frase ´preventief onderhoud´.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Erik2
Je had er goed over gedacht en hebt gelijk..
Inspectie en onderhoud hangen veel af van
gebruik en locatie (omgeving) Intensiever gebruik verlangt wat meer inspectie/onderhoud.
Locatie is belangrijk m.o.v. afstand van de zee.
Corrosie door zout in de lucht. Ook of er veel werkzaamheden voorkomen in de buurt - wegenbouw, Nieuwbouw van een nieuwe wijk. flatgebouw constructie, omliggende fabrieken etc. Deze veroorzaken een hoop stof in de lucht. Ja, de airco heeft filters en helpen wat, maar een hoop stof gaat door de filters heen. Dat gebeurt buiten zowel als binnen.. Bovenstaande geldt ook voor een auto airco. Niet schoonmaken voor een lange tijd is voor mij onverantwoordelijk, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.. Het is wel een feit dat veel luchtwegen ziekten
veroorzaakt kunnen worden door vuile ventilatie
en airco systemen.. Ja, het is ook waar dat af en toe het niveau van de koelvloeistof en de druk gemeten moeten worden.. Je kunt het vaak wel merken als de airco niet zo goed lijkt te koelen.
In de handleiding staan meestal tabellen die inlaat- en uitlaat- temperatuur aangeven en op welke ventilator stand.. Weet niet of Daikin berucht is over verlies van koelvloeistof...
Verlies kan voorkomen door intensief gebruik,
"leeftijd" van de airco, maar niet in 't minst,
de kwaliteit van de pakkingen...
Bijna niets is een volle 100 % gasdicht voor een lange tijd........
Inspectie en onderhoud hangen veel af van
gebruik en locatie (omgeving) Intensiever gebruik verlangt wat meer inspectie/onderhoud.
Locatie is belangrijk m.o.v. afstand van de zee.
Corrosie door zout in de lucht. Ook of er veel werkzaamheden voorkomen in de buurt - wegenbouw, Nieuwbouw van een nieuwe wijk. flatgebouw constructie, omliggende fabrieken etc. Deze veroorzaken een hoop stof in de lucht. Ja, de airco heeft filters en helpen wat, maar een hoop stof gaat door de filters heen. Dat gebeurt buiten zowel als binnen.. Bovenstaande geldt ook voor een auto airco. Niet schoonmaken voor een lange tijd is voor mij onverantwoordelijk, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.. Het is wel een feit dat veel luchtwegen ziekten
veroorzaakt kunnen worden door vuile ventilatie
en airco systemen.. Ja, het is ook waar dat af en toe het niveau van de koelvloeistof en de druk gemeten moeten worden.. Je kunt het vaak wel merken als de airco niet zo goed lijkt te koelen.
In de handleiding staan meestal tabellen die inlaat- en uitlaat- temperatuur aangeven en op welke ventilator stand.. Weet niet of Daikin berucht is over verlies van koelvloeistof...
Verlies kan voorkomen door intensief gebruik,
"leeftijd" van de airco, maar niet in 't minst,
de kwaliteit van de pakkingen...
Bijna niets is een volle 100 % gasdicht voor een lange tijd........
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.