Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik waterafvoer in mijn badkuip tegenhouden?

Ik wil mijn badkuip vullen met water om een warm bad te nemen. Het probleem is dat we nergens in huis zo een zwart ding kunnen vinden dat je in het doucheputje stopt. We verblijven in een vakantiehuis. Is er een andere manier waarop ik het doucheputje dicht kan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Zo'n badstop (dat is de naam van het voorwerp dat je nodig hebt) is van rubber. Omdat hij van rubber is en dus flexibel, sluit zo'n stop de afvoer goed en volledig af. Je kan de afvoer met van alles tijdelijk dichtmaken, maar iets van een flexibel materiaal als rubber lijkt mij het handigst. Je zou dus in theorie bijvoorbeeld een deel van de binnenband van een fiets erin kunnen stoppen of een prop elastieken. Of dit goed werkt, is maar de vraag. Je wil natuurlijk voorkomen dat het water tijdens het nemen van het bad wegloopt, ook als het maar langzaam is.

Veel makkelijker is het daarom een stop te lenen van de buren, als je vakantiehuis in een vakantiepark staat er een te vragen bij de receptie, of toch maar even naar een bouwmarkt te gaan om een stop voor het bad te kopen. Dat lijken mij makkelijkere oplossingen dan zelf iets te gaan proberen met iets anders dan een echte badstop. Met een echte badstop ben je ook zeker dat de oplossing werkt!

(Misschien is er overigens geen rubberen badstop nodig, maar is er al een metalen badstop in het bad ingebouwd. Dan is de afvoer af te sluiten door een hendel bij de kraan om te zetten: de badstop zakt dan in het afvoerputje. De afvoer is weer te openen door de hendel weer terug te zetten.)
7 jaar geleden
IK neem op vakantie altijd een soort plastic "plak" mee. Een ronde schijf die je OP de afvoer legt en dus overal op past. Ik heb er verschillende gekocht in Frankrijk en in Nederland. Je kunt natuurlijk ook zelf een ronde plak snijden uit een placemat of zoiets. Werkt altijd.
Ivana
7 jaar geleden
Voor acute 'nood'gevallen: vul een ballon (of condoom) met fijn zand, suiker, zout o.i.d. Beetje water erbij, zodat er geen lucht meer in zit. Knoopje erin en op/in de afvoer leggen.
Inekez1
7 jaar geleden
Ik zou gewoon een plastic zakje erop leggen en zorgen dat het stromende water uit de kraan het zakje niet opzij duwt.
Dat is weliswaar geen professionele oplossing, maar het is wel het goedkoopste.
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing