Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom blijven mijn ramen beslaan?

Ik heb dubbel glas overal. In de zomer heb ik er geen last van. Maar nu het koud is weer wel. Ook als overdag ramen hebben opengestaan voor een paar uur. En afgelopen nacht heb ik het raam op de klink gezet (dus niet helemaal dicht, maar op een klein kiertje) desondanks toen ik vanmorgen beneden kwam, waren de ramen weer beslagen. En niet een beetje. Nee echt flinke druppels, zodanig dat er echt een plas water op mijn vensterbank komt te liggen.

Ik snap er niks van. Dit is het eerste huis waar ik er zo extreem last van heb.

Het lijkt niet uit te maken of we luchten dus. Ook niet of de CV op 19 graden staat of 21 gedurende dag (en ook opwarmt naar 18 graden vlak voordat onze wekker gaat)

Een paar maanden terug is de gehele isolatie van 2 muren van mijn woning vervangen (omdat deze verzadigd was en het vocht doorsloeg naar binnen) We dachten dat hiermee ook dit probleem verholpen zou zijn, maar helaas.

Als ik google, dan kom ik allemaal ventilatieadviezen tegen. Maar zoals ik dus al aangaf, dat lijkt hier niet uit te maken.

Wie kan me helpen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb geen vloer of wandverwarming (gewoon alleen CV-kachels onder de ramen) En vraag me natuurlijk af of er iets is wat ik kan doen om dit te voorkomen.
Zelfs de luchtroosters vertonen druppels.

8 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is te vochtig in huis.
Blijkbaar was er eerder een nog groter vochtprobleem.
"Een paar maanden terug is de gehele isolatie van 2 muren van mijn woning vervangen (omdat deze verzadigd was en het vocht doorsloeg naar binnen) We dachten dat hiermee ook dit probleem verholpen zou zijn, maar helaas."

Verzadigde isolatie waarvan het vocht door de binnenmuur doorslaat ontstaat niet zomaar. Als die muren zó vochtig zijn geweest, dan zit er meer vocht in je huis. Niet alleen in de lucht, maar in alles wat vocht kan opnemen. Hout, steen, textiel, etc. Door de warme binnentemperatuur wordt het vocht opgenomen in de lucht en vervolgens in de vorm van condens weer afgegeven aan koudere oppervlakken. Dat proces kan nog heel lang doorgaan tot alles echt weer goed droog is. Zelfs het beste hr++ dubbelglas zal in de winter geen 18 graden blijven.

Controleer of er ergens vocht in je huis komt (lekkage). Normaal gesproken wordt isolatiemateriaal in een spouwmuur niet nat, dus ergens is iets niet goed qua bouw of installatie.

Blijf luchten en ventileren. Plaats vochtvangers en eventueel een elektrische luchtontvochtiger. Koop een hygrometer om de luchtvochtigheid in huis te meten. Er bestaan ook apparaatjes waarmee je de vochtigheid in hout of steen kunt meten.

Droog de ramen en vensterbanken telkens af en laat de natte doeken buiten drogen. Zorg dat er in elk geval zo weinig mogelijk vocht bij komt.
Inekez1
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In sommige situaties ontwikkelt er zich condens op dubbel of HR++ glas. Dit komt door de hoge isolatiewaarde van dit soort glas. De condens ontstaat wanneer er een lage buitentemperatuur heerst, samen met een hoge relatieve vochtigheid. Deze situatie ziet u vaak tijdens de ochtenduren in het voor- en najaar. De condens verdwijnt in de loop van de ochtend weer, zodra de temperatuur oploopt en de luchtvochtigheid afneemt. Condensvorming is dus geen fout in het product, maar een gevolg van de zeer hoge warmte-isolatie van het glas.
fremar
8 jaar geleden
Het verhaal van Fremar klopt, mits de condens aan de buitenzijde van het glas zit. Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat de condens (niet buiten, niet tussen) maar aan de binnenzijde van het glas zit. Doorgaans wijst dit inderdaad op luchten. Blijkbaar doe je dit al volop, dus ik denk dat het probleem in de veel te hoge luchtvochtigheid in je huis zit. Ik adviseer je iemand te bellen die dit kan meten. Misschien is de muurisolatie niet goed aangebracht of misschien zijn de spouwgaten dicht waardoor het vocht niet afgevoerd kan worden, maar in de binnenmuren trekt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing