Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ver moet ik mijn tuin (laten) afgraven?

Ik heb onlangs de sleutel gekregen van mijn nieuwbouwhuis. Het huis is gebouwd op kleigrond. Aangezien de grond door de zware machines flink is aangedrukt en door de bouw is vervuild, begreep ik dat er een goed stuk moet worden afgegraven en vervangen door tuinaarde.
Maar hoeveel moet dat zijn? Omdat klei, vooral aangedrukte, weinig water doorlaat wil ik geen wateroverlast in mijn tuin.
En kan ik ook een deel van de onderlaag klei vermengen met tuinaarde, om zo wel de vruchtbaarheid van de klei te benutten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wij hebben een nieuwbouwwoning in Kesteren in de Betuwse klei ;-)
Vorig jaar opgeleverd.

Wij hebben de grond niet laten afgraven, maar dat hebben we zelf gedaan. Ongeveer 20CM, ja het was veel werk, maar de rest van de bewoners betaalde €400 voor dezelfde diepte, en die konden wij in eigen zak steken.

Daarna de klei in het gat omgespit en daarop is wit zand gestort. Dat ligt er nu nog steeds, en het terras ligt er prima op. Het witte zand heeft van november tot gisteren zo gelegen, het terras ligt er pas sinds gisteren en het is niet weggespoeld.

Dat witte zand hebben we gekocht en zelf erop gegooid. Dus we hebben niets laten doen. De klei hebben we zelf afgevoerd per aanhanger bij de man waar we het zand gekocht hebben (was €4 per aanhanger om af te voeren.) We hadden 4 aanhangers met klei.

De buren hebben zwart zand laten storten (wat ze daarvoor betaalden weet ik niet) ook dat zand is niet weggespoeld dus dat zit ook goed.

Let op! Als je het laat afgraven: Er staan vaak uitzonderingsclausules in de overeenkomst. Bijvoorbeeld dat ze niet aansprakelijk zijn als ze een rioolleiding raken of een stroomkabel. Of als ze met de graafmachine de ondergrondse regenpijp plat rijden wanneer deze dicht aan de oppervlakte ligt!

Toegevoegd na 4 minuten:
Tuin zoals het was: http://i60.tinypic.com/2ih7zbm.jpg
Tuin nu: http://i61.tinypic.com/23uz9ee.jpg

Toegevoegd na 58 minuten:
Oh ja, er zat bij ons ook allemaal puin in de grond, dat konden we ook kwijt bij die man. Dat zat gewoon door de klei heen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn neef in Houten heeft indertijd vreselijke overlast van water gehad door die aangedrukte 'nieuwbouwklei'.
De aannemer heeft daarop alle achtertuinen diep omgespit. Het ophogen met tuinaarde hebben de nieuwe bewoners in onderling overleg samen geregeld.
Het lijkt me handig om daar samen over te praten en een goed tuinbedrijf in te schakelen, zodat door de gezamenlijke aanpak de prijs voor tuinaarde en het opbrengen daarvan aanmerkelijk lager komt te liggen.
Ook hoeveelheden kunnen door hen worden berekend.
Ivana
9 jaar geleden
Klei laat water slecht door maar houdt het niet helemaal tegen. Anders zouden in Flevoland alle achtertuinen voortdurend onder water staan. Wil je klei echt vermijden dan moet je de hele kleilaag laten afgraven en dat kan een kostbare aangelegenheid worden. Wat je in ieder geval MOET afgraven is de verontreinigde grond. Een onderzoeksbureau moet uitzoeken hoe diep de verontreiniging in de grond is gedrongen en kan ook adviseren bij het uitvoeren van de sanering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing