Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe krijg ik het restant van een afgebroken lamp uit de fitting?

de lamp is helemaal kapot alleen het metalen uiteinde zit nog in de fitting

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Even de spanning eraf halen en dan met een oude tennisbal of een wijnkurk op de fitting en restanten drukken en er voorzichtig uitdraaien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zorg dat de stroom eraf staat.
Pak een tangetje,dan kun je hem meestal zo eruit draaien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem een tang die smal genoeg is. Een waterpomptang, of een soort heel stevige pincet, als je begrijpt wat ik bedoel.

*Sluit* de tang en zet hem zo diep mogelijk in de fitting. Doe dan de tang open. Dat moet misschien met twee handen, want een tang is gemaakt om dicht te knijpen, en nu wil je hem juist "open knijpen".

Met de "opengeknepen" tang kun je hopelijk voldoende kracht zetten om het restant van de lamp uit de fitting te draaien.

Wel eerst de stroom eraf halen! Het is *niet* voldoende een eventuele schakelaar uit te zetten, de stroom moet er *echt* af zijn!
Cryofiel
15 jaar geleden
Neem een naar buiten openende veerringtang en verwijder daarmee de fitting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms lukt het, afhankelijk van wat er nog rest aan glas, om er een doorgesneden aardappel stevig tegen te drukken en dan los te schroeven.
Natuurlijk eerst spanning er af.

Toegevoegd na 5 minuten:
Trek wel een werkhandschoen aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zou een schuifmaat pakken, het deel waarmee je binnendiameters opmeet in de fitting steken, de schuifmaat uitschuiven tot hij klemzit in de fitting en de fitting er zodoende uit draaien.
Vooral als je bovenstaande gereedschappen niet hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing