Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt klein zwembad aanzienlijk warmer als je zwart vijverfolie op de bodem legt? Met wat voor afdekzeil combineren?

We hebben een klein zwembad (2,5mtr) aangeschaft.
Het staat lekker in de zon, maar zonder verwarming blijft het vrij koud.

Ik had hier al gelezen dat zwembaden van zwarte folie een paar graden warmer worden.

Als we een stuk zwarte vijverfolie op de bodem zouden leggen, krijg je dan bijna hetzelfde effect? Of helpt het te weinig omdat de randen licht zijn?
Of wordt de bodem misschien wel warmer omdat de wand het licht nogmaals op de bodem kaatst?
(het is een intex easy set; de wanden hellen iets schuin naar binnen)

Wat voor afdekzeil zou een goeie combinatie zijn als isolatie en extra opwarming?
Moet je dan juist zwart of doorzichtig of noppen hebben?
Is er zwart of doorzichtig zeil voor afdekken (blijft drijven) te koop? Beetje betaalbaar. Ik heb het nog niet kunnen vinden. (de noppen wel)

Toegevoegd na 1 minuut:
Zijn er nadelen om zwart folie los op de bodem te leggen?
Uitglijden, wegglijden? Blijft het goed liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Losliggende zwarte folie op de bodem is niet alleen gevaarlijk vanwege het wegglijgevaar, maar is ook niet zo effectief omdat de straling door het water deels al wordt tegengehouden. Ik heb een dekzeil gemaakt van zwart folie, dat werkt prima. In principe wil je toch altijd het dekzeil erop hebben liggen wanneer het bad niet wordt gebruikt. Dus na gebruik meteen dicht (tegen de vliegjes en andere troep) meteen weer opwarmen door de zon. Al moet je niet meer dan een paar graden extra verhoging verwachten, maar dat kan meestal net genoeg zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging: als het dekzeil geen gaten heeft, blijft het uiteraard vanzelf drijven. Je moet wel iets doen tegen wegwaaien, maar als je met een nietpistool een paar latten aan de korte zijde niet (uitgaande van een rechthoekig bad), dan is dat ook snel weer opgelost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing