Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vaak per jaar je CV-installatie bijvullen is nog normaal?

Zo af en toe moet je je CV-installatie weer op druk brengen door water bij te vullen.

Hoe vaak bijvullen is nog als normaal te beschouwen, en wanneer moet je op zoek gaan naar een lek?

Cryofiel
15 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

1 tot 2 twee maal per jaar is normaal. Zeker als het al een wat oudere installatie is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De laatst keer dat ik mijn c.v. bijgevuld heb is een jaar of 5 geleden. Als je vaker als 1 keer per jaar moet bijvullen, zou ik toch eens gaan zoeken waar dat water blijft.
jc54
15 jaar geleden
ik moet zo'n drie keer per jaar bijvullen.
het leek me veel, maar je hoort dit vaker.
Rieneke1
15 jaar geleden
In de winter iedere twee maanden checken. Als de druk onder de 2 is, bijvullen tot 2,5. Dus gewoon als de druk omlaag gaat. Je merkt dat ook vaak wanneer de leidingen gaan tikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn ketel wordt om de twee jaar schoongemaakt en bijgevuld,verder hoef ik er niets aan te doen.Je moet op zoek gaan naar een lek als de watermeter na bijvullen weer uit het groene/rode vakje staat....en dit zich steeds herhaald
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een keer per jaar. Ik vraag het altijd vriendelijk aan de meneer die de jaarlijkse controlebeurt komt geven.
En ik geef hem eerst koffie met een zelfgebakken koekje, natuurlijk.
En dan doet ie dat natuurlijk wel even voor me.
(ik vind het een rot klusje om zelf te doen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 keer per jaar, en dan niet te hoog 1 a 1.5 bar is genoeg. Het meerdere gaat linea recta het overloopvat in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zollang als de druk niet onder de 1.8 bar.
komt in koude stand hoef je niet bij te vullen. Komt hij onder deze stand dan pas bijvullen, maar niet meer als 2 bar. Komt de druk regelmatig onder de 1.8 bar. dan is er iets mis, en moet je maatregelen nemen. KIjk eens naar de overdruk ventielen van de radiators of deze niet lekken.
Werkt het expansievat nog goed? Vind je zelf niks laat de
CV-instalatie controleren door een CV- instellateur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, wat is normaal. Als je vaker bij moet vullen dan de gemiddelde Nederlander is het abnormaal, maar daar is geen onderzoek naar gedaan.
Een nieuwe en dichte installatie verliest ook water. Meestal wordt een installatie bijgevuld tot een druk van maximaal2 - 2,5 bar. Vaak zit op de manometer een rood streepje die de minimale druk markeert. Dit ligt meestal tussen de 1 en 1,2 bar. Als het de druk daar onder komt dien je bij te vullen. Als je het vergeet is niet catastrofaal bij installaties niet ouder dan zeg 10 jaar. Oudere installaties hebben vaak geen onderdruk of droogkookbeveiliging of ze werken niet meer goed. Dus geen risico nemen. Als je de installatie een keer per jaar bij moet vullen is nog acceptabel. Bij meerdere keren per jaar moet je toch aan zichtbare lekkage denken. Vaak zie je kalkafzetting op de lekkagepunten of groene corrosie bij koperen kranen en fittings. Test de installatie op de hoogste druk en bij koud water. Als de installatie n.l. warm is verdamt het water snel op de lekkagepunten en kun je ze dus moeilijker vinden. Het kan handig zijn een stukje closetpapier te gebruiken om de lekkage op te sporen. Ook kun je alle wartelmoeren licht aandraaien. Als dit alles niet helpt, dan de hulp van een service monteur inroepen. Er kan ook een klein gaatje in de rubberen membraan van het expansievat zitten. Dit expansievat die verticaal en op zijn kop (hangend) gemonteerd te zitten. Zo niet dan kan het membraam uitdrogen. Volg bij het navullen de instructies van bijgevoegde site. Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Woon al 16 jaar samen met een CV monteur en bijvullen is onzin zolang de druk maar gelijk blijft..we hebben het zelf nog nooit gedaan..
Zodra de druk gaat zakken kijk je eerst je radiatoren na of die ergens lekken..het drukverlies zou dan minimaal moeten zijn.. loopt de druk echt terug dan is je expansievat lek en is het een kwestie van iemand inschakelen en vervangen... Heb je vloerverwarming controleer dan ook die pomp nog even..vaak zit die in de schuur of garage en zeker nu met de vrieskou is dat opletten...
Normaliter vul je dus niet bij...maar wel controleren op zijn tijd natuurlijk..
Als je een onderhoudscontract hebt bij je installateur komen die gewoonlijk 1x per jaar de ketel ook reinigen en die checken dan ook de druk en of er water bij moet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing