Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak je lege blikjes plat?

Onze gemeente stopt per 1 januari 2013 met het apart inzamelen van blik. De lege blikken en blikjes moeten weer in de vuilniszak, die hier behoorlijk prijzig zijn. Om zo efficiënt mogelijk met de vuilniszakken om te springen, wil ik de blikken en blikjes die leeg zijn, dus zo plat mogelijk in de vuilniszak stoppen. Sommige blikken hebben aan de onderkant dezelfde rand als bovenaan, dus die vormen geen probleem. Maar er zijn blikjes, die rond zijn aan de onderkant, en die krijg ik dus niet makkelijk plat. Ik koop al zoveel mogelijk spullen in glas, want dat kan de glasbak in, maar dat bestaat dus niet voor alle producten. Ik weet dat er een zgn. can-crusher bestaat, maar ik zoek dus echt naar een handigheid(je) om dit zelf te kunnen doen. Wie heeft hier een creatieve oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Heel eenvoudig, trek een paar oude schoenen aan en flink stampen, maar niet in het blinde weg gaan stampen dat kost veel onnodige energie en levert een minder goed plat blik op dan met mijn tips.

Zorg voor een vlakke harde ondergrond (tegel, stevige plank. Leg het blik op de grond (met de open zijde naar het linker been als je rechts bent). Druk met je linker voet de open zijde van het blik in zodat het blik iets knikt en daardoor de bodem iets schuin komt te staan en hou met die voet het blik vast en tegen. Druk vervolgens met je rechtervoet de gekantelde bodem verder naar beneden zodat de bodem volledig op het geplette blik rust. Dan flink stampen en je krijgt een keurig plat pakketje. Daarna kun je het blik omdraaien en daarna op de andere kant stampen. Om het pakketje nog platter te krijgen zou je eerst een flinke plank of losse tegel op het geplette blik kunnen leggen waarna je daarop stampt. Een (heel) klein blikje kun je natuurlijk niet met een voet tegen houden dus dat leg je op zijn zijkant en daarop stamp je dan eerst één keer flink.

Ik verzamel de blikken in een doos en als ik er een aantal heb trek ik een paar oude schoenen aan. Ik doe dit al jaren zo en dat werkt prima. Om je een idee te geven wat de dikte van een geplet blik is als je er gewoon op stampt wanneer het is ingedrukt, dus zonder extra tegel of plank heb ik hieronder het resultaat aangegeven na het pletten van verschillende soorten blikken en blikjes.

De dikte heb ik daarna gemeten met een schuifmaat. Het resultaat varieerde van 10 mm tot 12 mm. Hierbij heb ik niet extra mijn best gedaan om het blik extra plat te krijgen. Als ik dat wel deed was het resultaat 7 mm tot 9 mm.

De beste manier is inderdaad boven en onderzijde verwijderen en de lege huls pletten maar het resultaat geeft hooguit 1 - 1,5 mm verschil met mijn eenvoudigste methode en is veel omslachtiger. Bovendien zijn sommige bodems niet voorzien van een (fels)rand waardoor je de blikopener dan toch niet (goed) kunt gebruiken.

Blikje zalm 185 gram 8 – 10 mm
Blikje groenten 305 gr. 8 – 9 mm
Blikje soep 400 ml 8 – 12 mm
Blikje olijven 420 gram 10 – 12 mm
Blik fruitcocktail 820 gram 9 – 10 mm
Blik soep 850 gram 10 – 12 mm (ook de onderzijde verwijderd)

Daarna beide laatste blikken extra geplet, resultaat:
Blik fruitcocktail 820 gram 7,5 – 9 mm
Blik soep 850 gram 7 – 8 mm

De conclusie lijkt me duidelijk.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Maak de blikken met de opener aan de boven en onderkant open en druk het ronde stuk plat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De makkelijkste manier om conservenblikken plat te maken is met een blikopener :
Haal de onderkant uit het blik met een blikopener (ook als de bovenkant gewoon een handig treklipje had), en trap de cilinder die je over hebt gewoon plat. Met de twee dekseltjes erbij, is het nu een pakketje van niks.

Wat ik trouwens ook doe, is blikken (of bijvoorbeel koffiemelkpoeder-potten) helemaal volstouwen met kleiner, vervormbaar afval. Pas als het helemaal stamp- en stampvol is met folie, zakken, verpakkingen en ander recyclebaar materiaal, gooi ik het volle blik weg. Scheelt aanzienlijk.

Ik heb hier een ieniemieniecontainer voor restvafval en een iets grotere voor 'Grüne Punkt"- afval (grofweg plastic, blik en folie), die maar eens in de maand geleegd worden , dus altijd woekeren met de ruimte. Platmaken van blikken of vullen van plikken en plastic potten, scheelt gigantisch. Op vrijwel alle drankverpakkingen (flesjes, blikjes) zit hier statiegeld, dus dat probleem heb ik niet. Ook die trap je echter vrij eenvoudig helemaal plat. Hoe minder lucht, hoe minder troep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzamel het blik in een kratje en lever het in bij de milieustraat (daar lever ik ook mijn oud papier in omdat de dozen waar ik dat in verzamel niet in de container passen) of desnoods bij een oudijzerhandel.
Drankblikjes kan je makkelijk in volume verkleinen door het blikje met 1 hand onderop vast te houden en met de andere hand al vasthoudend van je af te bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de blikken die je niet tweezijdig open kunt draaien, kom je een heel eind met een flinke zware baksteen of als je even je bergschoenen aantrekt. Ook prima om van wat agressie af te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak met beide handen het blikje tussen duim en wijsvinger net boven de onderkant vast .
En knijp dan met beide handen het blikje dicht .
Het zelfde doe je met de bovenkant .
Doe het ook in het midden van het blikje .
Druk nu met de muis van je hand de onderkant plat en doe dat ook met de bovenkant van het blikje .
En nu hou je een behoorlijk plat blikje over .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing