Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hang je waterverdampers aan de kachel?

Voor mij is dit iets heel ouderwets. Af en toe zie ik in een folder weer van die dingen staan. Ik heb mij altijd afgevraagd wanneer en waarom je eigenlijk zoiets gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het wordt je aangepraat, alsof je niet zonder kan.
Het zou de luchtvochtigheid in huis aan zienlijk verhogen en dat zou weer invloed kunnen hebben op onze gezondheid.
Echterrrrrrrrrrrrr.
Het helpt gewoon niets!!
De lucht in huis, is en blijft te droog.
Een luchtbevochtiger helpt natuurlijk wel heel goed.
Maar ook een flink tropisch aquarium, heeft een gunstige invloed op de luchtvochtigheid in huis.
Kamerplanten een heel klein beetje, maar af en toe een raam flink open, helpt beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om 2 redenen; ten eerste verdampt het water sneller door de warmte van de radiatoren. Ten tweede wordt de vochtig(ere) lucht door de opwaartse luchtstroom boven de radiatoren meegenomen en door de kamer gecirculeerd

Toegevoegd na 3 minuten:
En waarom gebruik je zoiets: een ideale luchtvochtigheid in huis licht tussen de 50 en 60%, kom je veel lager dan krijg je last van je ogen en luchtwegen, kom je veel hoger dan krijg je last van vochtplekken en is het lastiger om het huis te stoken. Zo'n waterverdamper helpt om de luchtvochtigheid wat hoger te maken als deze te laag is. (Maar die dingen die je aan de radiator hangt zullen nooit veel meer dan 3-5% verschil maken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel huizen is de lucht erg droog. Door nu waterverdampers aan de radiator te hangen wordt de lucht minder droog.
ronron1212
12 jaar geleden
In de herfst en winter kan de kamerlucht, mede door de cv die brandt, tamelijk droog zijn. Dat is niet goed voor de huid en slijmvliezen. Ook een aantal planten kunnen slecht tegen een droge lucht. Sommige mensen hangen daarom verdampingsbakjes aan de cv waarmee de lucht bevochtigd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing