Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Deze insecten tref ik in huis aan. Kent iemand de naam?

Ze zijn ongeveer 1 mm tot maximaal 2 mm lang. Op de afbeelding heb ik ze uitvergroot.

Ze lopen ineens sinds enkele dagen over de muren, vooral in de slaapkamer en in de gang. Weet iemand misschien de naam van dit insect?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is de stofluis. Dit vond ik erover:

De naam stofluis is verwarrend, want stofluizen hebben niets met luizen te maken en niets met stof. Stofluis wordt ook wel eens huisstofmijt genoemd, omdat huisstofmijt voorkomt in huisstof. Toch zijn huisstofmijt en stofluis twee verschillende insecten.

Een stofluis lijkt een luis, het zijn echter insecten van maximaal 4 mm lang. Ze zijn wit, grijs of bruin. Stofluizen leven van schimmels die zich ontwikkelen op materiaal dat in vochtige toestand is opgeslagen of in ruimten die vochtig zijn. Stofluizen kunnen ook voorkomen tussen gedroogde planten, insectenverzamelingen, in oude boeken, tussen vochtig papier, in vochtige vullingen van matrassen en kussens, in biezen matten en in andere materialen van plantaardige herkomst. Enkele stofluizen in huis of in opgeslagen ruwe grondstoffen (als cacao en grondnoten) kunnen geen kwaad. De aanwezigheid van luis is wel een teken dat de ruimten of producten waarin luizen worden aangetroffen, te vochtig zijn. In een vochtige omgeving kan een stofluis zich zeer snel vermeerderen.

Zijn er risico’s voor de gezondheid?
Stofluizen vormen geen risico voor de gezondheid.
Wat kunt u zelf doen om overlast te voorkomen?
U kunt overlast van stofluizen doeltreffend behandelen door het materiaal waarin de schimmels voorkomen op te ruimen en/of te drogen. U moet ook de ruimte waar u de schimmel hebt aangetroffen, droogmaken én droog houden. Dit doet u door bijvoorbeeld bij droog weer flink te luchten of door de ruimte goed droog te stoken. Vochtigheid kan echter ook het gevolg zijn van bouwkundige gebreken.

Staat onder de categorie van gezond amsterdam:Infectieziekten & hygiëne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een kakkerlak soort waarschuw de gemeente dan komen ze maatregelen nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn het bedwantsen! Die kunnen alleen met gedegen materiaal gedood worden,

succes...

Toegevoegd na 58 seconden:
ze bijten net als vlooien, je krijgt er ook bultjes ed. van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing