Als ik mijn huis verkoop, mag ik dan àlle vaste planten die in mijn tuin staan verwijderen ? (zie verder)
Ik heb een tuin van 2000m² en er staat een fortuin in aan vaste, winterharde planten/boompjes zoals bvb. buxus (600 stuks).
Verder ook Ilex Crenata, Skimmia, Japanse esdoorns, Taxus, Piris, Viburnum enz. Allemaal planten verzorgd met hart en ziel.
Worden deze planten beschouwd als zijnde 'horende bij het huis' ? Juridisch gezien dan.
31K
31K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons oop de volkstuin geldt: voordat je het te koop aanbied, of zelfs vóór de eerste kijker, mag je alles weghalen. Daarna koopt de koper het geheel, maar de prijs wordt ook bepaald aan de hand van de tuininhoud.
Zou je na de verkoop de planten willen verwijderen, dan heeft dat invloed op de verkoopprijs. Misschien kun je er over overleggen, maar je staat zwakker dan wanneer je vooraf alles weghaalt. Of je moet het zelf al heel duidelijk )laten) geven dat de prijs ZONDER tuininhoud is. Overigens is mijn eigen ervaring dat verplanten ook nog een heel werk is. Als je het goed wilt doen bijv steek je eerst rondom de bomen en struiken de wortels af. Dan graaf je een geul en vult die met nieuwe goede grond. De wortels gaan dan nieuwe haarvaten maken. Een half jaar later kan je de boom uitgraven (veel werk als je de wortels gaaf uit de grond wilt halen) Op de nieuwe plek maak je plantgaten van het liefst 1 x1x80 sm die je vult met een mengsel van goede nieuwe grond en compost en mest (en vermiculiet) Dit gat vul je met water en laat t bezinken. Dan de plant=/boom erin en een heel seizoen extra water geven, ook als het motregent.
En dan maar hopen dat het aanslaat. Je kunt overwegen of je de bomen toch niet beter nieuw kunt kopen: jonge bomen en struiken slaan makkelijker aan. Kwa verkoopprijd van je huis kun je daar dan rekening mee houden. Als je nare onkruiden hebt (winde, zevenblad, kweekgras) zou ik sowieso niets mee nemen, want dan neem je toekomstig werk mee... Geen echt antwoord, meer een overweging, daarom bij de reacties... Succes!
Zou je na de verkoop de planten willen verwijderen, dan heeft dat invloed op de verkoopprijs. Misschien kun je er over overleggen, maar je staat zwakker dan wanneer je vooraf alles weghaalt. Of je moet het zelf al heel duidelijk )laten) geven dat de prijs ZONDER tuininhoud is. Overigens is mijn eigen ervaring dat verplanten ook nog een heel werk is. Als je het goed wilt doen bijv steek je eerst rondom de bomen en struiken de wortels af. Dan graaf je een geul en vult die met nieuwe goede grond. De wortels gaan dan nieuwe haarvaten maken. Een half jaar later kan je de boom uitgraven (veel werk als je de wortels gaaf uit de grond wilt halen) Op de nieuwe plek maak je plantgaten van het liefst 1 x1x80 sm die je vult met een mengsel van goede nieuwe grond en compost en mest (en vermiculiet) Dit gat vul je met water en laat t bezinken. Dan de plant=/boom erin en een heel seizoen extra water geven, ook als het motregent.
En dan maar hopen dat het aanslaat. Je kunt overwegen of je de bomen toch niet beter nieuw kunt kopen: jonge bomen en struiken slaan makkelijker aan. Kwa verkoopprijd van je huis kun je daar dan rekening mee houden. Als je nare onkruiden hebt (winde, zevenblad, kweekgras) zou ik sowieso niets mee nemen, want dan neem je toekomstig werk mee... Geen echt antwoord, meer een overweging, daarom bij de reacties... Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er misschien ook vanaf waar je naar toe gaat. Als je bij je nieuwe huis al een gevulde tuin hebt, of een veel kleinere, wil je misschien niet alles meenemen. Daarnaast, realiseer je dat het veel werk is, met name boompjes e.d. en dat ze ook nog eens moeten aanslaan op de nieuwe plek (je kunt niet alles zomaar het hele jaar door verplanten).
Je moet zeker de makelaar op de hoogte brengen van je plannen zodat deze de (potentiele, heb je al verkocht?) kopers in kan lichten.
Mijn advies. Neem eventueel een paar bijzondere gevallen mee en laat de rest staan. Begin bij je nieuwe huis opnieuw, met dezelfde passie, en heb er net zoveel plezier in en van. Geeft je ook mooi de kans die dingen die je niet bevielen toch net iets anders aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord staat er vast al bij, maar wettelijk gezien gaat die in overeenkomst met je nieuwe bewoner. Jij bent de eigenaar van die planten. Je vertelt van tevoren dat die niet blijven staan. Je mag dat gewoon meenemen in overleg. Bron:"praktijk ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trek je eerst de planten eruit, zet je het daarna te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een heel slecht advies wisl. Net als dat je beter kunt zorgen dat het huis smaakvol is ingericht met meubels en gordijnen als je het verkoopt kun je er beter voor zorgen dat de tuin er ook leuk uitziet. Kale bende verkoopt slecht.
Zeg er dan gewoon bij dat je de planten uit de tuin meeneemt, net als de meubels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet wat beter verkoopt... toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag het niet meenemen. Alleen in overleg met de nieuwe bewoners!
Het hoort bij het huis. Hanspcc heeft gelijk.
Het hoort bij het huis. Hanspcc heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@groome en cypertje: ik heb vorig jaar heel veel planten en boompjes meegenomen met de verhuizing. Op 2 na (Photinia en Camelia) hebben ze het allemaal overleefd. Ik heb ze na het uitsteken in grote emmers met verse grond erbij gedaan, en ze waren twee maanden later toen ik de nieuwe tuin in kon gaan richten al lekker nieuwe wortels gaan maken. maart tot mei.
En nu heb ik een lekker gevulde tuin met grote struiken bij mijn nieuwbouwhuis.
En nu heb ik een lekker gevulde tuin met grote struiken bij mijn nieuwbouwhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pokemon. Prima toch. Ik heb alleen een advies gegeven zonder meer te weten dan dat mademesam haar tuin mee wil nemen. Dat advies hoeft niet gevolgd te worden en misschien is de situatie wel heel anders dan waar ik vanuit ga. Maar ze heeft het wel over een tuin van 2.000 m2 en bijvoorbeeld 600 buxusjes (dat zijn 300 emmers als je er 2 in een emmer kunt doen, en waar laat je die dan? denk ik dan).
Ik hoop dus alleen dat ze er wat aan heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus dat ze in België woont, waar de wetten misschien anders zijn dan hier.
En ik heb 30 m2 verhuisd, geen honderden. En dat was al heel veel werk. Maar voor mij was het het waard.
En ik heb 30 m2 verhuisd, geen honderden. En dat was al heel veel werk. Maar voor mij was het het waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pokemon: goed gedaan en zo zie je maar weer dat je soms tegen alle adviezen in je eigen ding moet doen:-0
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.