Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kom ik oorwurm steeds vaker tegen in mijn huis?

Laatste tijd kom ik ze echt steeds vaker en vaker tegen in mijn slaapkamer. Ik maak ze meteen dood. Hoe komt het dat ze in mijn kamer kruipen. Eergisteren had ik er 1 doodgemaakt. Gisteren had ik er 1 dood gemaakt. En vandaag 2. Ik ben echt bang dat ze tijdens me slaap in mijn oren kruipen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dat is een fabeltje, ze kruipen echt niet zomaar in je oor. Reken er ook maar op dat je er wakker van wordt als iets over je huid gaat lopen.

'De Nederlandse naam ‘oorworm´ is misleidend, omdat het geen wormen zijn, en ze ook niet in het oor van de mens kruipen. Oorwormen zijn totaal ongevaarlijk voor de mens.'

Tijdens de zomermaanden kan men oorwormen binnenshuis terugvinden. Vooral wanneer het buiten erg droog is, zullen ze binnen op zoek gaan naar vochtige plaatsen. Binnen zullen ze echter geen schade aanrichten en spoedig sterven van honger en uitdroging.

Een behandeling van de omgeving waar deze insecten zich schuilhouden met insecticiden moet beslist worden afgeraden. De zich overdag schuilhoudende oorwormen bereikt men niet of nauwelijks, terwijl een dergelijke behandeling wel allerlei andere nuttige insecten kan doden.
Mocht u toch overlast ondervinden van de oorworm, dan kunt u het beste rond uw huis al het rottend materiaal opruimen en eventuele schuilplaatsen verwijderen. (platte stenen, planken, afval, etc.) en vervolgens op enige aftand van uw woning een buffer aanleggen van bloempotten gevuld met vochtig stro of hooi.
In uw woning kunt u de oorwormen vangen d.m.v. een vochtige dweil of krant in de hoeken te plaatsen. ’s Ochtends kunt u de dweil of krant leeggooien in de tuin.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7489
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing