Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil in dubbel glas? (lees toelichting)

Op dit moment heb ik twee offertes voor het plaatsen van een kunststof kozijn in de slaapkamer en kom er qua prijsverschil niet helemaal uit. Offerte A heeft het over dubbelle beglazing "5-15-4" en offerte B spreekt van "4-16-4". Wat is het verschil hierin? Aangezien de twee offertes qua prijs nogal uiteen lopen zou ik ook graag willen weten, waar ik op moet letten, de ins en outs dus. Iemand nog tips? Zijn er valkuilen in offertes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

5-15-4 betekent dat het glas totaal 24 mm dik is. 5 is het buitenblad 15 is de spouw (ruimte tussen de glasbladen) en 4 is het binnenblad. 4-16-4 heeft dezelfde berekening. Het verschil tussen de 2 aangeboden glassoorten is verwaarloosbaar. Als er HR+ of HR++ in de offerte staat is de spouw met lucht of argongas gevuld wat een betere warmte isolatie geeft dan glas zonder die HR+ waarde. HR glas heeft ook een betere geluidwering dan glas zonder HR.

In de offerte zou ik letten op de volgende eventuele verschillen:
-Is de duur van de garantie op profielen, hang- en sluitwerk, glas en montage hetzelfde?.
-Bieden de bedrijven hetzelfde profiel aan? Kunststof kan onderling veel verschillen. Met of zonder houtnerf bijv.
-Bieden ze hetzelfde hang- en sluitwerk aan? SKG (aantal sterren)
-Zijn de bedrijven allebei aangesloten bij de VKR (branchevereniging kunststoframen)?
- Betalingstermijnen hetzelfde?
- Inclusief demontage bestaande kozijnen met glas?
- Afvoer van gedemonteerde delen (als je dit zelf moet doen kan dit erg lastig zijn i.v.m. vervoer maar kan ook behoorlijk prijzig)?
- Is het bedrijf zelf verantwoordelijk voor de genomen maten?

Het is een beetje moeilijk om te beoordelen of er valkuilen in de offertes zitten. Let in elk geval op materialen en diensten die onder het punt Exclusief staan (mocht dat erin staan) en of het bedrijf is aangesloten bij de VKR en de garanties. Verder op Betalingstermijnen. Bij 100% bij opdracht of bij totstandkoming overeenkomst ben je voordat er iets is gebeurd je geld kwijt. Ik zou kiezen voor verschillende betalingstermijnen, waarin ook een percentage kan worden betaald na oplevering. Als je klachten hebt over de kozijnen heb je altijd nog een stok achter de deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

5-15-4 of 4-16-4 zijn de diktes in mm van respectievelijk het glas aan de buitenkant, de "spouw"tussen de glas delen en de dikte van het glas aan de binnenkant.
De eerste 5-15-4 is ook beter geluidswerend.
Maar het belangrijkste voor de warmte isolatie is de U-waarde, die moetje opvragen bij de leverancier of ze staat op de offerte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de getallen in de offerte staan voor de dikte van het buitenglas - de ruimte ertussen - en de dikte van het binnenglas.
hoe dikker het buitenglas hoe sterker het raam en hoe minder geluid er door naar binnen dringt.
hoe meer ruimte tussen de glazen hoe beter de isolatie van de ruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing