Hoe kom ik van de katten in m'n tuin af?

Ik heb al eerdere beantwoorde vragen hierover gelezen, maar om nou mijn hele tuin opnieuw in te delen met andere plantjes of koffieprut vind ik nogal overdreven. Heb al prikkers neergezet en zo'n naar geurtje wat ze weg zou moeten jagen, maar het hielp niet.

De kat van de buren blijft overal zijn behoefte doen en al m'n plantjes vergallen. Doordat hij dat doet komen er ook weer andere katten. Heb de buurman er al op aangesproken maar die vent is niet echt redelijk, kreeg een antwoord als 'tja het is een kat he'. Goh.

Ik hou van dieren, zelfs andermans dieren, maar in dit geval hou ik meer van mijn tuin.
Zijn er nog andere middelen die ik kan proberen behalve het drastisch veranderen van mijn tuin? Ook is het aanvallen/pijnigen van de kat geen optie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.5K

Antwoorden (16)

Koffieprut is echt geen grote moeite en heel effectief. Je ziet het niet eens.

Gooi wekelijks 1 of 2 x drab over je tuin en het probleem is over.

Prikkers is gemeen, een kat onderzoekt en speelt. Hij zal maar van de schutting springen op een prikker, mooie dierenvriend ben je.

Als je echt van de katten af wilt moet je je tuin omheinen en barricaderen met prikkeldraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het gemak lees je even over de rest van het antwoord heen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koffieprut gaat toch schimmelen lijkt mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, gebruik het al jaren. Nergens last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koffieprut schimmelt ook niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht niet van plan, maar dat kan wel gebeuren als je prikkers installeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gooi mijn koffiefilters op de composthoop en daar ligt die kat van de buren gewoon op te pitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die composthoop zitten een hoop andere geuren die de koffie geur verbloemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DfTg het lijkt me heel normaal dat die beestig rottig doen als jij ze rotbeesten oemt en ze als rotbeesten behandelt. Hoe zou je zelf zijn? Dieren zijn als mensen, als je ze niet behoorlijk behandelt dan dagen ze je uit tot je er krankjorum van wordt. En de dieren? Die leefden nog lang en onbezorgd in hun dierenrijk ;-) ;-) ;-)
Wat je nog wel kan doen (heb het zelf ooit toegepast en het hielp) is gesnipperde uien net onder de grond leggen, dus maar een paar millimeter diep.
Een kat krauwt namelijk eerst even op de plak waar ze haar behoefte wil doen.
Hierdoor krabt ze de uien kapot en die geur en prikkeling kan ze niet echt tegen.
Die kat kwam bij mij niet meer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt nog zo'n hoge toon apparaat proberen, bijvoorbeeld zoiets: http://www.shop4home.nl/index.php?main_page=index&cPath=92&gclid=CLS3vbzIrK8CFawMtAodizAWlw of deze: http://www.ongedierteplaats.nl/katten-verjager-c-1336.html?source=googleads&gclid=CJTdv8nIrK8CFUSHDgodeyzYnQ of vraag ernaar in een tuincentrum.

Verder kijken naar hoe de kat jouw tuin IN komt, kun je daar nog wat aan doen (gaas tussen het hek) of schuin omhoogstaand gaas vanaf het hek boven de tuin van de buurman zodat de kat niet OP het hek kan springen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder kun je via google ontzettend veel tips geven. De koffieprut heeft hier niet gewerkt en volgens deze http://www.tuin-wiki.nl/Main/KattenTuin link werkte het zelfs averechts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt speciaal afschrik apparaten maar ik kan niet zeggen hoeveel dotatie kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dotatie=donatie; dus in dat geval zou het niets kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, dat is waarschijnlijk een auto correct foutje van de iPhone.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar welk woord werd dan bedoeld?
Kristal
12 jaar geleden
"dattie" mogelijk ;-)
Sinds ik doorgesneden sinaasappels in de tuin heb liggen blijven de buurtkatten er uit de buurt. Dit doe ik 2x in de week. De ene helft gaan in de tuin, de andere eet ik op ;)

Eet ik tenminste weer eens fruit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een duur grapje sinasappels weggooien in je tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40 cent per week duur?
je zou aan de zijkant van je tuin dunne bamboestokken kunnen zetten en dan laag over je tuin dikke soort visdraad kunnen spannen kris kras over de grond..
je plantjes groeien toch wel door,en je ziet de draad niet, dit voorkomt de kat in je tuin gaat lopen en zijn behoefte doet..een kat die een lijn of lijnen voelt, gaat weg..
ben niet te zuinig met draad hoe meer draad hoe moeilijker het wordt voor de kat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niks wilt doen (niet je tuin veranderen, geen koffieprut, de kat niet 'aanvallen') dan zul je niet van de kattenplaag afkomen. Je mag een indringer best aanvallen - je wilt hem tenslotte duidelijk maken dat hij ongewenst is. Als je hem (haar?) een paar keer flink laat schrikken vind hij (zij) het waarschijnlijk niet meer leuk en zal je tuin gaan mijden.

Ik ken iemand die veel succes heeft met een supersoaker en een raam op een kiertje... (Lollig, niet pijnlijk, niet schadelijk, wel effectief en een tikkeltje tijdrovend.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geniaal.
Een hond nemen. SInds ik honden heb is er geen kat meer in mijn tuin geweest. De honden zijn nu 8 jaar oud.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onterechte -
Het is geen goede motivatie om een hond te nemen, maar wel effectief. Bovendien lijden de katten er niet onder, behalve dan dat ze een paar keert schrikken :)
paulus811
12 jaar geleden
Klinkt exotisch. Mooie hond hoor (heb m even opgezocht!)
En AdrieK, ik vond ook dat dit antwoord wel kon omdat in de toelichting staat dat Melossa van dieren houdt. Dank voor je opmerking 'onterechte - '
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het wel zo verstandig is zo'n rashond aan te schaffen. Genetische 'defecten' die zijn ontstaan vanwege het doorfokken op vnl. het uiterlijk i.p.v. op gezondheid: In elk geval:
-Juvenile Cataracts
-Liver Disease
-Extreme Shyness
-Factor VII Deficiency
-Pyometra
-Luxating Patella
-Cryptorchids
-Cardiac Issues including PDA
-Thyroid disease-including autoimmune thyroiditis En omdat 't een relatief jong ras is, vermoedt men dat er nog meer defecten kunnen zijn.
paulus811
12 jaar geleden
Nou zeg Torrie, probeer Melossa geen schuldgevoel aan te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"...dit zijn namelijk ook kleine waakhondjes, echt perfect!" Het is nog afwachten of het betreffende aangeschafte exemplaar geschikt zal zijn als waakhond. Heb je zo'n hond gezien die wel als waakhond fungeert, dan kon dat wel eens een toevalstreffer zijn.
Zie punt 3 op de genoemde lijst van genetische defecten van dit ras: Extreme Shyness. Oftewel extreme verlegenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad onterechte min ; wellicht niet ideaal, maar het helpt wel en is een zeer natuurlijke methode.
Zelf een kat nemen werkt trouwens ook prima.
Kristal
12 jaar geleden
ojee Kittekop.... dan toch liever een kat in mijn tuin als een keffertje.... persoonlijk dan he :-)
paulus811
12 jaar geleden
Dank je Marleen. Ik pretendeer niet alleen maar ideale antwoorden te geven, maar vond na de antwoorden die al gegeven waren, dat deze niet mocht ontbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en die hond gaat natuurlijk héél netjes poepen op de plee en het tuintje onaangeroerd laten... ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen ;-) ;-) ;-)
paulus811
12 jaar geleden
Honden poepen nooit in de tuin, tenzij je ze twee dagen niet uitlaat. En voor de behoefte die ze buiten de tuin doen, moet meestal flink aan de gemeente (lees: de inwoners die schreeuwen als ze een keuteltje zien) worden betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inwoners die schreeuwen als ze een keuteltje zien ?????
Heb je wel eens geprobeerd met een buggie met een baby en een kleuter ernaast geprobeerd dagelijks een klein stukje te wandelen ZONDER daarna ELKE DAG de stront van je wielen en kinderschoentjes te moeten krabben in een toevallig ' hondvriendelijke' wijk ? Dan piep je wel anders.
Overigens is het en denkfout dat de hondenbelasting tot doel heeft het bestrijden van de overlast. Het is gewoon een melkkoetje, meer niet, en of er aan de overlast iets gedaan wordt moet je als niet-hondenbezitter maar afwachten.
paulus811
12 jaar geleden
Wat er IN die buggy ligt kakt ook het milieu onder, wellicht minder zichtbaar maar zo is het wel. En ik loop iedere dag buiten in een nieuwbouwwijk en het valt echt wel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja ik woonde NIET in een nieuwbouwwijk maar in een 'volksbuurt' (netjes uitgedrukt) met mensen die bijna allemaal een (grote) hond hadden en soms wel 4 of 5. Uiteraard vrijgesteld van hondenbelasting vanwege het te lage inkomen. En het was werkelijk waden door de stront tien jaar lang. Vooral op de route naar school en rondom de school. Om nog maar niet te spreken van in het donker 's avonds honden op je af hebben rennen en het geblaf. Nu woon ik ook in een nette wijk met nauwelijks honden (op de een of andere manier lijkt dat samen te gaan) waar je totaal geen last van hebt en je zelfs op het gras met ogen dicht kunt lopen omdat mensen de poep opruimen. Dan krijg je een heel ander beeld. Opgevoede honden ook hier die luisteren enzo. Het gaat mij ook niet om dat honden ' het milieu volkakken' (dat is een totaal andere irrelevante discussie) maar om de vervuiling van de straat. Fysiek op zolen en wielen. Het probleem zit hem uitsluitend en alleen in de baasjes die er letterlijk schijt aan hebben dat hun hond op het speelveldje van school poept of het wandelpad of de speeltuin.
Maak het de kat gemakkelijk. Zet een kattenbak neer, en schep regelmatig de poep eruit. Zet hem wel onder een afdakje, zodat de korrels droog blijven.

De kat zal liever op de bak gaan, dan in de tuin wroeten.

Mensen vinden deze oplossing (die echt werkt) vreemd, omdat ze het idee hebben dat ze dan het probleem van een ander oplossen. Immers de kat is van iemand anders. Maar deze gedachtegang is onjuist, JIJ zit met dit probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is het probleem van de buren wat jouw probleem wordt... dus een verschuiving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AchterDeGera: nee hoor. Je hebt last van katten in de tuin. En daar helpt zo'n kattenbak tegen.
Jij bent in de war met de eigendom van de kat. De kat is juridisch gezien van de buren. Echter, dit is geen juridisch probleem, maar een praktisch probleem. Snap je?
Kristal
12 jaar geleden
Ik snap het als Melossa bij deze oplossing weerstand zou voelen maar ik vind het wel een originele, diervriendelijke en praktische oplossing.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal! Een van mijn voordelen is dat ik contextvrij kan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee klaas1952: als de kat van de buren in mijn tuin komt is dat niet mijn probleem, maar dat van (de kat van) de buren.
Ik moet mijn hond toch ook binnen mijn tuin en/of aan de lijn houden? Dus die kat moet ook maar gewoon aan een lijntje. Mooie boel zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaas ook van mij een dikke + voor dit ludiek voorstel dat best wel eens perfect zou kunnen werken.
Het gaat er inderdaad niet om van wie die kat is maar hoe je een ongemak het best kan aanpakken waardoor iedereen tevree is.
Het is nog maar de vraag of de vraagsteller bereid is om contextvrij te denken ;-) Fijne avond nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GM: dank je!
@AdrieK: volgens jou is het een probleem van het baasje. Dus het baasje moet macht op de kat uitoefenen, en het natuurlijk gedrag van de kat onmogelijk maken. In de wet staat, dat de eigenaar aansprakelijk is voor de daden van zijn huisdier. Dus TS kan de buurman wellicht aansprakelijk stellen. Toch ontstaat dan het probleem, dat er geen wet is die verplicht katten aangelijnd te houden. Dus ik vraag mij af, of die verplichting juridisch wel geëffectueerd kan worden. Wellicht is daar jurisprudentie over.
Maar volgens mij wil TS geen juridische oplossing, maar een diervriendelijke oplossing. De gevraagde SOORT oplossing is anders.
(Is 1+1=twee ?)
Toen ik uw vraag las moest ik meteen aan deze 3 mogelijke oplossingen denken:

1. U schrijft dat u van dieren houdt, misschien kunt u zelf een kat nemen. Ik heb zelf katten en bij mij zitten nooit andere katten in de tuin. Bovendien doen ze hun behoefte in de tuin van een ander (zoals u maar al te goed weet), dus dat zal ook geen probleem worden.

2. Leg een super soaker (of ander efficiënt waterpistool) om een hoekje en spuit de ongewenste bezoeker nat.

3. Het apparaat met hoge tonen dat in een ander antwoord werd aangeraden schijnt erg goed te werken en is niet duur. Echter, sommige mensen (waaronder ikzelf) horen de tonen ook en dat kan erg irritant zijn.

Tot slot wil ik u succes wensen met het diervriendelijk kat-vrij maken van uw tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eerst de al gegeven antwoord door had gelezen, had je kunnen zien dat al deze opties al eerder waren gegeven. Nu lijkt het meer een samenvatting van deze reeds gegeven antwoorden ik heb je daarom een -1 gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De optie 'zelf een kat nemen' was nog niet gegeven volgens mij. De andere twee had ik erbij gezet, omdat ik daar positieve ervaringen mee heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook katten, maar ik krijg evengoed vreemde katten op bezoek. Waarschijnlijk zijn ze te aardig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt! Dan wil ik mijn antwoord toch nog veranderen in 'neem zelf een onaardige, territoriale kat die geen andere dieren in de tuin duldt' ;-)
@melossa : Hoe kom ik van de katten in m'n tuin af ?

Alle voorgaande antwoorden geven talloze oplossingen.
Ter aanvulling :

Wat vrienden van mij deden is kippengaas op meerdere drukbezochte plekken in hun tuin spannen horizontaal. Dus de kat komt aan lopen en ziet dan niet een hek van gaas, maar moet over gaas heen lopen. Dat is iets wat katten niet fijn vinden... maar zelfs héél erg vervelend !
Het kippengaas heeft goed geholpen, de kat liet zich niet meer zien.

Zelf heb ik ervaring met de kat van de buren, die (niet lachen!) in de vensterbank (wel buiten) van mijn slaapkamerraam ging zitten poepen (echt waar...). Later bleek deze kater ook op veel andere plekken gepoept te hebben. Wat bij mij werkte (ik liep net met de gedachte: volgende week kippengaas spannen) was zodra hij in de tuin sprong/liep, je moet dan wel een paar dagen echt opletten wanneer hij 'langs' komt, hard in mijn handen klappen en dan rende hij weg.

Advies :

Probeer eerst of het klappen helpt, daarna kan je altijd nog kippengaas gaan kopen...!

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kattenschrik kopen bij de action 2,59 per pak
stinkt vreselijk na een week zie je geen kat meer.
het werk echt heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is dat helpt bij mijn moeder altijd als je koffie hebt gezet pak je het zakje en leg je het op de plek waar de katten het vaakst komen of je kan ook koffiepads gebruiken en ze houden ook niet van kruidnagels die blaadjes ik weet niet hoe e de naam schrijft en ook nog veel anderen scherp ruikende dingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat een supersoaker werkt. Alleen met een extra kanttekening: Doe er limonade in in plaats van water.

Dat heeft als extra effect namelijk dat het niet alleen direct vervelend is voor de kat (Want nat) maar ook daarna nog lang lastig is, omdat het plakt. De kat zal behoorlijk moeite moeten doen om al die kleverige zooi weer uit zijn vacht te krijgen dus bedenkt hij zich wel twee keer om terug te komen. En het is niet gevaarlijk of (erg) slecht voor hem.

(Zelf katten of honden nemen kan inderdaad ook, maar dat moet je maar net willen...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Strooi cacaodoppen op de aarde! Dit doe ik zelf ook! Ik zelf woon in Aalsmeer. Daar is een grote Ranzijn waar je dit kunt halen. Het zit in zakken. Katten houden hier helemaal niet van!

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. Marlies is gewoon sneu voor dieren. Katten moeten ook een plekje hebben om hun behoeftes te doen!! Je moet het op een goede manier oplossen en geen limonade op een kat spuiten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf een of meerdere honden hebt, dan mag je geen cacaobonen in de tuin strooien! Er zijn honden die er gek op zijn en vervolgens sterven...chocola is levensgevaarlijk voor honden !!!
Dit is geen geintje! Bij de dierentuin kan je tijger stront krijgen. Dit door je tuin strooien en de katten denken dat er een veel grotere kat de boel afgemarkeerd heeft. Zo komen zo nooit meer terug.