Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je een aardlekschakelaar echt maandelijks testen?

Vindt het geen leuke optie want alle klokjes in apparaten zijn gelijk van de leg.
Is het echt noodzakelijk? Ik hoef toch de hoofdschakelaar, airbags e.d ook niet te testen. Het moet toch gewoon een betrouwbaar apparaat zijn zonder te testen!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Ik zou het doen als de zomertijd in gaat en wanneer hij eindigt, dan moet je toch al je klokjes en apparaten gelijk zetten.
De meeste mensen testen nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals bij alle systemen die de veiligheid dienen, is dit een afweging. In dit geval: een afweging tussen gemak en betrouwbaarheid. Waarbij 'betrouwbaarheid' eigenlijk 'veiligheid' betekent, want een onbetrouwbaar systeem is niet veilig.

Wat jij er nu van merkt is het verlies aan gemak. De afweging is: in hoeverre vind je het dit waard, ten opzichte van het extra vertrouwen dat je ervoor terugkrijgt?

Zoals gezegd, het is een afweging. Als jij het ongemak er zwaar vindt wegen ten opzichte van de toegenomen betrouwbaarheid (veiligheid), kun je overwegen om minder vaak te testen - bijvoorbeeld twee keer per jaar, bij de overgang van zomer- naar wintertijd en andersom, dus een moment waarop je de meeste klokken toch al opnieuw moet instellen.

Jouw winst: zes maal zo weinig ongemak.
Jouw verlies: een iets mindere betrouwbaarheid.

De afweging? Die moet je zelf maken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Blijkbaar toch wel:

"In tegenstelling tot andere beveiligingstoestellen, zoals zekeringen en automaten, is het regelmatig testen van de aardlekschakelaar noodzakelijk dan wel voorgeschreven.
In de praktijk blijken aardlekschakelaars 'meestal' mechanisch defect te gaan. Dit heeft te maken met het zogenoemde verkleven van diverse mechanische onderdelen. Dit kan worden voorkomen of geconstateerd door geregeld de testknop in te drukken.
Fabrikanten vermelden daarom op de aardlekschakelaar de opmerking 'maandelijks testen'."

http://www.kwx.nl/Files/File/PDF/Testenvandeaardlekschakelaar[1].pdf

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk nog nooit van gehoord had voordat ik deze vraag las en het dus ook nog nooit getest heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE. Je hoeft een aardlekschakelaar echt niet maandelijks te testen. Ik werk als elektro engineer in een fabriek en daar testen we echt niet maandelijks. Is een onbegonnen werk. Wij controleren vaak 2 jaarlijks of de veiligheid nog gegarandeerd is. Voor een huisinstallatie is dat uiteraard nog minder noodzakelijk. Ik woon zelf al 13 jaar in mijn huis en heb ze nog nooit getest. Er gaat er wel eens eentje af door een defect in wasmachine of vaatwasser. Maar je hoeft ze echt niet maandelijks te testen?
Hoe kom je overigens aan die wijsheid? Heeft iemand je een broodje aap verkocht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de NEN 3140-2011 dient men een aardlekschakelaar door meting te testen op de uitschakekstroom en uitschakeltijd.zie bepaling 5.101.6.8:
Door meting moet worden vastgesteld dat de aanspreekstroom en -tijd van aardlekbeveiligingen de toegekende waarden niet overschrijden.
De goede werking van de testknop mag pas na de metingen worden gecontroleerd.

Dus ook in dit geval, meten is weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, wat is wijsheid in deze casus? In mijn meterkast hing een kaartje met het advies om 1X per maand te testen. Van een installatiebedrijf las ik dat ze adviseerden om het 2X per jaar te doen. Als je overschakelt van zomer- naar wintertijd en vv. Zie bronvermelding. Ik doe dat dus ook. Probleem is dat je sommige apparaten met een klok erin opnieuw moet instellen. Dat probleem heb ik als volgt opgelost: Ik houd mijn duim onder de aardlekschakelaar knop. Als ik dan met een vinger van mijn andere hand op de testknop druk en de aardlekschakelaarknop "klapt" naar beneden, dan druk ik hem ogenblikkelijk weer omhoog. De stroomonderbreking is dan zo kortstondig dat de uurwerken gewoon op tijd blijven lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zou het goed zijn veiligheidsapparatuur regelmatig te testen.

Het is alleen een beetje onzinnig als je de juiste testapparatuur niet hebt. (En ik moet de eerste nog tegenkomen die dat thuis heeft)
Om een aardlekschakelaar te testen heb je een meter nodig die de aardlekschakelaar trapsgewijs belast zodat je kunt uitlezen bij welke waardes deze uitgaat.

Dit geld trouwens ook voor rook en koolmonoxidemelders alleen op het testknopje drukken geeft alleen aan dat de batterij en de sirene nog goed zijn en zegt niets over de sensor die het belangrijkste is. (maar wie gaat hem testen met echte rook en of koolmonoxide ?)

Los daarvan is er sprake dat er een soort APK komt voor de electrische installatie in woonruimtes daar zal zo'n test ongetwijfeld bij horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing