Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een chrysant overhouden?

Ik heb een chrysant in huis waarvan de bloemetjes verdord zijn, maar het groen nog mooi is. Kan ik hem overhouden en zo ja, hoe doe ik dat? Moet ik dan die bruin geworden bloemetjes en niet open gegane knoppen eraf knippen of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Voor de helft er alles afknippen en hem op een beschutte plaats in de tuin planten, gooi er flink wat blad omheen, zodat de grond bedekt blijft..
De meeste soorten zijn maar matig winterhard.
Mocht hij in het voorjaar nog in leven zijn, breek dan je jonge scheutjes er af en stek deze in een potje goede grond.
Deze stekjes kunnen als je het goed doet, in een zomer weer uitgroeien tot een mooie bloeiende plant.

Toegevoegd na 2 uur:
lees net dat je geen tuin hebt, dan zijn de Chrysanten een echt wegwerp product.
In huis gaan ze al in de winter groeien, dan is er nog te kort daglicht, ze gaan dan rekken en krijgen luis.
Het is een buitenplant, geen kamerplant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na de bloei is het met de plant gedaan. Men kan ze weliswaar overhouden door de chrysant fors terug te snijden en op een beschutte plaats in de tuin te planten, maar de bloei van weleer en de gedrongen vorm is men wel kwijt. Door de vergaande veredeling zijn ze steeds minder tegen de vorst bestand.
Amadea
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing