Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe meet je de kwaliteit van een aardpen/aardelektrode?

Wat is/zijn de meetmethode(s) en wat zijn de eisen die aan de meetapparatuur worden gesteld?

In een bestaand pand zou ik de kwaliteit (weerstand) willen nameten en ik zou elders een nieuwe aardpen willen slaan.
Is er een elektro-expert die hierop een goed en praktisch antwoord weet? Tips over waar deze apparatuur te huur is welkom!

P.S. Ik ben vooral op zoek naar de kennis van het meetprincipe, niet zo zeer naar het advies om dit beter te laten doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nog geen expert die antwoord geeft dus dan ik maar:
(alles op eigen risico want o.a. de aardlekschakelaar moet er tussenuit)

Het meetprincipe is niet moeilijk:
Je meet de weerstand tussen 230V en aarde.
Dit hoor je echter bij een stroom van 1 Ampere te doen.

De snelle manier: neem een sterke gloeilamp en kijk of ie fel brand: Zo ja: je aarde is goed.
(aansluiten tussen fase en aarde zonder een aardlekschakelaar ertussen)

Dit kan je ook meten:
Eerst meten of je echt 230V hebt.
Neem dan een lamp van ongeveer 230Watt (want dan loopt er een stroom van 1A, je kan ook meerdere lampen aansluiten bijvoorbeeld 4 van 60)

Sluit die aan op de aarde.
Meet de stroomsterkte.
Meet de spanningsval over de lamp.
Als de spanningsval hoog is, betekent dat dat de aarde een hoge weerstand heeft. (die kan je berekenen met de gegevens die je nu hebt)

Over de meetapparatuur weet ik verder niks, maar ik neem aan dat ze hetzelfde doen als de "lamp en multimeter methode"

NB: Als je zonder aardlekschakelaar werkt, werkt je meteen ook zonder zekering (behalve dan de hoofdzekering) En als je geen hoofdschakelaar hebt ook meteen onder spanning!!
Het onderspanning gedeelte beperk je door eerst alles op te zetten en dan als laatste de verbinding met de 230V te maken, hiervoor kan je iets moois, met zekering en alles maken als je het vaker doet of als je een aardpen gaat slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing