Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke naaimachine kan ik het beste kopen?

ik ben op zoek naar een naaimachine. ik ben nog niet zo goed in naaien en ik ben niet van plan enorm veel te gaan naaien gewoon meer als een hobby. ik wil graag niet te veel geld uitgeven het hoeft ook niet de allerbeste naaimachine te zijn. weet iemand misschien welke naaimachine ik het beste kan kopen en waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het allerbeste kun je naar een goede naaimachinehandel in de buurt gaan en daar informatie vragen. Er zijn goede en minder goede merken. Janome, Husqvarna, Bernina, en de oude Singers zijn in ieder geval over het algemeen goed. De nieuwe Singers zijn veel minder en Toyota ook. Soms kun je voor een goede prijs een prima tweedehands machine kopen.
Bij een goede dealer kun je ook machines uitproberen, het is echt persoonlijk wat je prettig vindt en wat niet.
Waar je ook heel veel informatie vandaan kunt halen is onderstaande website met forum, van allemaal naailiefhebbers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hieronder een aantal tips voor het kopen van een naaimachine.

1. Wat wil je precies? Zet het op een rijtje.
Maak een lijstje van functies waarover je nog aan te schaffen naaimachine moet beschikken volgens jou. Zo voorkom je dat je met een te uitgebreide naaimachine (of juist met te weinig functies) thuis komt.

2. Vragenlijstje.
Stel naast het verlanglijstje ook een vragenlijstje op van tevoren, zodat je niets vergeet te vragen wanneer je in de winkel bent.

3. Kies voor een naaimachine van een betrouwbaar merk.
Als een merk een betrouwbare naam heeft, heeft deze dat waarschijnlijk ook door de jaren heen verdiend.

4. Let op het Sterna keurmerk.
Het Sterna keurmerk is als een soort BOVAG voor naaimachinebedrijven. Als een winkel een Sterna keurmerk draagt heb je extra zekerheid. Op www.avvn.org kun je checken of een bepaalde winkel Sterna gecertificeerd is. Let ook op de garantie die wordt aangeboden, dit is per merk verschillend.

5. Kies voor een winkel met eigen werkplaats.
Mocht er eens wat mis zijn met je naaimachine, dan is het belangrijk dat je terug kan vallen op de leverancier. Daarvoor is het prettig als de winkel zelf over een eigen werkplaats beschikt. Let er ook op dat de dealer je voldoende informatie/voorlichting geeft en dat je met vragen altijd even terug kunt komen.

6. Voldoende doorsteekkracht.
Het ligt eraan wat je wil gaan naaien, maar als je bijvoorbeeld spijkerstof gaat naaien, heb je voldoende doorsteekkracht nodig. Het is dan belangrijk dat de naaimachine voldoende kracht bezit, zodat je ook bij lage snelheden een goede doorsteekkracht kunt bereiken. Let er daarvoor op dat een machine een elektronische motorbesturing heeft, zodat je altijd voldoende doorsteekkracht hebt. Met een 120 Watt motor (gelijkstroom) kun je altijd goed uit de voeten.

7. Verschillende stoffen.
Check of de naaimachine die je op het oog hebt wel geschikt is voor verschillende stoffen als voile, spijkerstof, stretchstoffen. Laat dit demonstreren, beter nog, probeer het zelf in de winkel (neem wat stofjes mee). Dan weet je gelijk hoe de machine aanvoelt.

8. Beschikbare accessoires.
Je doet er goed om alvast van te voren uit te zoeken welke accessoires er voor de naaimachine beschikbaar zijn. Zoals de verschillende voetjes. Vraag naar een folder met beschikbare accessoires. Een boventransport is ook te overwegen, want hiermee voorkom je dat je stof scheeftrekt. Dit kost je ongeveer 70 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: marktplaats.
Zelf kocht ik er ooit een bij de Aldi, heel geen slecht ding, als je het niet superveel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toyota is een betaalbare machine die veekl funkties heeft. Ook bij postorderbedrijven kun je deze bestellen. Aan een naaimachine kan meestal niet zo heel veel stuk. Op marktplaats kun je wellicht een goede tweedehands krijgen. Bij spoeciaalzaeken ben je al gauw teveel kwijt. als je toch niet veel doet is een oude degelijke lewenstein pfaff of singer, die alleen stikken kan en zigzaggen al prima. Zorg wel dat de gebruiksaanwijzing erbij zit zodat je hem goed kunt leren spannen en ook de juiste plaatsen weet om te olien.
Als je op tweedehands naaimachine en dan je woonplaats zoekt kom je wellicht ook wel wat tegen. hier een voorbeeld van zo'n site. geeft gelijk een beetje een idee van de prijzen:
http://www.gerrijts.nl/occasions.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb de lewenstein van mijn moeder geërfd, en die is meer dan 30 jaar oud en werkt nog altijd als een trein. Daar is intensief op gewerkt dus van dat merk alsook de singer kan ik zeggen: dat zijn voor mij persoonlijk heel goede merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat iedereen al zegt: weet wat je ermee wilt doen en dus aan welke eisen de machine moet voldoen en zoek een goed merk.
Waarom ik dan nog een extra antwoord geef? Om je te waarschuwen tegen Singer. Ik ben wel ervaren naaister en na 100.000 km. was mijn oude Pfaff te ver versleten. De naaimachinewinkel had Singer in de aanbieding. Goed merk, dácht ik, en ik kocht hem. Behalve dat de behuizing van te slap plastic is, mankeert er van alles aan. Zo ligt het klosje garen plat op een asje. Daar schuift het steeds vanaf omdat de dop die op de as hoort te ruim is. Doordat het asje plat ligt, kun je ook nooit grotere garenklosjes gebruiken. Je kunt ook geen tweelingnaald (voor dubbel stiksel) gebruiken omdat je nergens een tweede klos kunt bevestigen. Als het lampje het niet doet (gebeurt vaak want van standaard naaimachinelampjes smelt de behuizing van de machine en dan naai ik maar weer zonder lampje) dan doet de spoelopwinder het ook niet meer. Vraag me niet waarom, maar dat hangt bij deze machine met elkaar samen. Kortom: ZOOI

Nu weet je ook meteen dat je op moet letten dat de asjes voor de garenklosjes rechtop horen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er ook een van de aldi werkt prima!!! en niet duur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing