Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Postduif gevonden en eigenaar al gebeld, toch een vraag?

Vandaag is er een witte tamme postduif bij ons aan komen vliegen en hij bleef maar zitten (toevallig kwam er deze week ook een stadsduif aan die in onze slaapkamer zat en niet meer weg wilde maar hij is inmiddels al gevlogen). Nu heb ik de eigenaar al via de ringetjes gebeld en deze zei dat hij zijn duif al 3 weken kwijt is.
Nou vroeg hij mij de duif wat water te geven en heb hem wat ongekookte rijst gevoerd en hij zit inmiddels in een kattenreismandje.
De eigenaar komt de duif niet ophalen (woont ver hier vandaan) maar vroeg mij de duif morgen wanreer er noord wester wind is de duif los te laten en deze zal dan volgens hem de weg weer naar huis terug vinden.
Nou vind ik dat een beetje raar, want de duif is al 3 weken zoek en waarom zou hij morgen de weg ineens wel terug vinden, er is toch wel vaker een noord wester wind?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

er is een kleine kans dat de duif, door het voer en de rust bij jou aangesterkt, morgen idd met de wind in de rug weer naar huis vliegt.
groter is de kans dat hij het legioen stadsduiven gaat versterken.
het maakt de eigenaar niet uit, want de duif is geen goede sportduif gebleken.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die duif is waarschijnlijk wat uitgehongerd doordat hij een lange vlucht heeft gehad en het niet kon volhouden. Als hij een paar dagen goed gegeten en gedronken heeft zal hij weer naar huis vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met rieneke eens dat de eigenaar de duif niet belangrijk genoeg vindt. Ik heb zelf nl. ook eens zoiets meegemaakt (al lang geleden) heb toen de centrale organisatie - ik meen me te herinneren - in Utrecht, gebeld en die wisten me aan de hand van het ringnummer de eigenaar te melden.

Deze eigenaar was dolblij dat de duif terecht was en ondanks dat hij ver van mijn adres af woonde kwam hij de duif direct de volgende ochtend halen.

Desondanks denk ik dat als de duif weer helemaal op krachten is gekomen de weg terug kan vinden. Ik weet wel van duivenmelkers dat duiven dikwijls de weg kwijtraken doordat ze uitgeput raken als ze in heel slecht weer terechtkomen. Dus als je zijn advies opvolgt bestaat de kans zeker dat de duif de weg naar huis weer terug zal vinden.

Ik zou hem voor de aardigheid eens vragen om te laten weten als de duif in zijn hok is teruggekeerd.
13 jaar geleden
Ik moet je toch wel even slecht nieuws vertellen.
Ook ik deed mijn best deze verdwaalde duiven weer bij de eigenaar terug te krijgen.
Nooit is er een opgehaald, nooit is er terug gebeld, de echte duivenmelker moet deze duiven niet meer hebben, hij wil er niet verder mee kweken, want deze duiven zijn voor hem waardeloos, ik wil je besparen hier te zeggen wat er met deze duiven meestal gebeurd.
Deze informatie heb ik van verschillende duivenmelkers en uit hun vereniging hoorde ik de zelfde geluiden.
Zeer triest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zelf ook reis duiven gehad
Als er een aanvloog stelde ik de eigenaar op de hoogte
Maar mocht vaak de duif houden
Kreeg dan ook het eigendomsbewijs
Dussssss
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil proberen te antwoorden op je vraag.
Één niks is toeval laat daar geen vergissing over bestaan.
De tamme duif heeft een betekenis, een vriend of iemand
anders die je na staat waakt over jou!. Zelf heb ik dit ook
meegemaakt. Maar het verhaal van de stadsduif is voor
een duivenmelker echt geen wedstrijd duif, deze zal nooit
prijzen binnen halen. De man/vrouw zal ook nooit meer
wat van zichzelf laten horen. De stadsduif heeft zich inmiddels aan jou gehecht dat, was mischien de opzet.
En naar huis vliegen doet hij niet, hij keert altijd naar
jou terug. Jij hebt hem verzorgd eten en drinken gegeven
dat onthouden dieren heel goed, wie goed is voor hem
de duif dus en wie niet. Je moest dat eens zien hoe dat
toegaat bij een duivenmelker, dat is geen rozengeur en
manenschijn. Zelf op dezelfde manier zeven duiven
verzorgd jaar in jaar uit er zijn er nog twee ik hecht
daar wel waarde aan het is een vredesdier.
afz. 1sb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing