Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verjaag ik een vleermuis het huis uit

Hij heeft zich ergens verstopt in de woonkamer en wil hem zonder pijn te doen weer buiten krijgen. Lampen in huis aan en ramen wagenwijd open 's nachts had helaas geen effect..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

"Waarom vloog de vleermuis niet naar buiten terwijl ik continu de deuren en ramen had opengezet?

Dat is heel bekend gedrag. Ik heb het zelf ook vaak gezien. Met hun echolocatie kunnen vleermuizen heel goed "zien" maar omdat hun geluid niet zo ver reikt is dat "zicht" in afstand beperkt. Ze krijgen alleen goed hoorbare echo's terug van objecten binnen een bepaalde afstand dus ze kunnen als het ware maar een paar meter vooruit zien. Sommige soorten verder dan andere. Een open raam in een kamer kan daardoor voor een vleermuis erg eng zijn. Van de muren eromheen krijgt hij duidelijk harde echo's maar als er achter dat open raam geen bomen of struiken vlakbij staan dan is dat open raam een soort zwart gat waar geen echo's van terug komen, of alleen zo'n zachte echo's dat die door de echo's van de muur overstemd worden. Ik kan me voorstellen dat een vleermuis zo'n "zwart gat" niet in durft te vliegen.
Maar als je zelf bij dat raam gaat staan durft een vleermuis vaak wel wat dichter bij te komen. Bij een openstaande deur of raam op de begane grond kan het helpen om naar buiten te lopen en daar te gaan staan en zachte ritselende geluidjes te maken, zoals over je kleren wrijven."
http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=11&thread_uid=25292

Lukt het niet, of blijft het dier verstopt, dan kun je een vleermuisdeskundige bellen voor advies of hulp. Op deze site zie je de gegevens van mensen in alle provincies: http://www.vleermuis.net/deskundige-in-de-buurt/blog.html
Het advies daar is wel: eerst de gemeente bellen (die dan waarschijnlijk zelf een deskundige bellen ;-)).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je moet juist alles donker maken in huis, behalve het vertrek waar die heen moet. Klinkt onlogisch, maar die tip kreeg ik van mijn tante die biologe is. Zo hebben wij hem ook weg gekregen. Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet idd de ramen open en jaag hem op met een groot vlak, bijvoorbeeld een strandhanddoek of een yogamatje. Je drijft de batman zo naar de open ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vleermuizen zijn soms bang voor licht, daarom worden sommige fietstunnels ongeschikt voor ze als verbindingsweg als ze om veiligheidsredenen worden verlicht. Het beste zal inderdaad zijn zo veel mogelijk licht uitdoen, zodat het dier daar durft te vliegen. Voor experts moet je bij de zoogdiervereniging zijn, want er zijn tientallen soorten vleermuizen met ieder hun eigen nukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knoflook werkt daar tog tegen? Probeer dat op hun slaap plek neer te leggen werkt in films:d
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de woonkamer donker houden, en het raam zodra het gaat schemeren op een flinke kier zetten volstaat bijna altijd.
zodra het donker is buiten zal de vleermuis wegvliegen.
Rieneke1
13 jaar geleden
wachten tot ie slaapt en dan met een handdoek van zijn slaapplaats 'plukken'.

bij opjagen vliegt ie alle kanten op behalve de goede.

niet aanraken want ze kunnen besmet zijn met rabiës. (hondsdolheid) zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerst maak je alles donker in huis,en dan w8 je af en kijk je heel goed in de donker ,of hij weg is ,want in de donker kan je hem wel goed zien.
En nog veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing