Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soort gaslucht in gang, wat nu?

Toen ik vanmorgen beneden kwam, rook ik een hele rare lucht in de gang. Het lijkt een soort gaslucht, maar niet het gas wat uit je gasfornuis komt. Dat ruikt namelijk anders, heb ik aan geroken.

Mijn zusje rook het ook en een buurvrouw die ik er bij gehaald had ook. De gasmeter loopt niet door, dus er zit geen lek binnenshuis. Heb de deur een tijd opengehad en toen was de lucht weg, maar langzaam komt die lucht weer terug.

Het lijkt uit de kruipruimte te komen, maar als ik daarin ruik, ruik ik niets. Hooguit een hele muffe lucht, wat logisch is in een kruipruimte. In de meterkast ruik ik ook niks.

Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wij hebben dit ook ooit gehad. Mijn man had ineens tranende ogen en hoofdpijn. Ik rook niets, dus kan je nagaan. Nu heeft mijn man jaren bij de brandweer gewerkt en die heeft daar een soort neus voor ontwikkeld.

Bij ons begon het 's nachts toen we om 23uur TV zaten te kijken. Mijn man twijfelt dan geen seconde en belde meteen de gasbeheerder, die hebben nl. een alarmnummer. De medewerker die dienst had moest helemaal uit Utrecht komen en dat duurde nog even. Toen hij ging meten in de hoek waar het vandaan kwam volgens mijn man (want ik rook nog steeds niets) begon het apparaat te ratelen. Er was dus een gaslek ergens en waarschijnlijk in de kruipruimte. Midden in de nacht, om half 2 stond die man op straat een gat te graven om het aansluitpunt te zoeken om het gas voor onze woning af te sluiten. We hebben toen een nacht zonder verwarming gezeten en de volgende dag kwamen ze onderzoeken waar het lek zat. Het bleek restgas te zijn dat rondhing in de ruimte onder de meterkast, omdat er een nieuwe gasmeter geplaatst was. We kregen zelfs de nacht zonder gas vergoed door de leverancier van energie die wij hebben. Indien je twijfelt, laat eerst anderen eens ruiken.
In ons geval rook ik dus echt niets terwijl ik in de keuken het minst geringste ruik. Als jij er een niet goed gevoel bij krijgt, bellen dus met jouw energiebedrijf. Die kunnen dan iemand met een meetapparaatje langssturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Direct melding maken bij 112 of de brandweer !

Toegevoegd na 2 minuten:
Neem nooit geen risico met gaslucht, ze kunne beter 1x voor niks komen dan met lijkenzakken

Toegevoegd na 3 minuten:
als je meter niet door loopt kan er ook een lek voor de leiding zijn. blijven luchten en bellen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan het best de politie bellen op geen spoed, wel politie; 0900-8844. Wsl komt de brandweer dan met een meetapparaatje kijken of het klopt wat jij ruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook de politie bellen die je dan doorstuurt naar de brandweer.
Hier kan je niet voorzichtig genoeg mee zijn! Bellen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We geven gas een geurtje mee zodat mensen het al bij een klein lekje ruiken. Gas kan gevaarlijk zijn als de hoeveelheid groot genoeg is, of als het zich ophoopt. Bovendien is gas zeer brandbaar en explosief. Neem dus, wanneer u gas ruikt het zekere voor het onzekere. Sluit gaskranen, doe vensters open en veroorzaak geen vuur of vonken. Doe dus ook geen elektrische apparaten aan. Bel direct (gratis) 0800-9009
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je moet doen is achterhalen waar de lucht vandaan komt. Ook als het een lucht is die je niet kent, zal je toch er achteraan moeten gaan. Wellicht ligt er ergens een dood beest(je), misschien etenswaren die ergens tussen of achter zijn gevallen (misschien zit er iets achter een radiator geklemd).

Gaslucht is met opzet gearomatiseerd met een geurstof die heel herkenbaar is, daar maak je geen vergissingen mee. Dat heb je zelf ook gemeld, maar zorg wel dat je niet de pure gaslucht vergelijkt met de gaslucht die gemengd is met bijvoorbeeld een rioollucht, want dan vergelijk je appels met peren.

Hoe dan ook: neem veiligheidsmaatregelen. Een kruipruimte is een besloten ruimte, en bij het vermoeden van een gaslek of H2S (=rioollucht) mag je niet een dergelijke ruimte betreden want je kunt er niet uit komen als je bedwelmd raakt. En iemand anders mag er dan ook niet in om je te redden, want die zou ook bedwelmd raken... De enige die er in mag is iemand met adembescherming, en ik ga er gemakshalve van uit dat je dat niet hebt.

Oftewel: als je niets kunt vinden in normaal bereikbare plaatsen, dan zal je echt een hulpdienst moeten benaderen om te laten meten of er iets in de kruipruimte aan de hand is.
itsme
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing