Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn kippeneieren zijn vaak heel dun, wat kan ik daaraan doen?

Ik ging net eieren rapen bij mijn 14 kippen, en ik pakte de eieren stuk voor stuk op om ze voorzichtig in de emmer met zaagsel te leggen. Nu zat er weer eentje tussen met een hele dunne schaal. Ik pakte hem dus op en ik prikte hier zo doorheen met die dikke vingers van mij. Toen zat mijn hand onder de derrie, en we hebben weer een ei minder.
Dit gebeurt de laatste tijd steeds vaker. Er staat een bak met kippengrit in het hok, maar volgens mij eten ze daar niks van. Wat kan ik er tegen doen dat die schalen de laatste tijd zo dun zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Misschien een gekke gedachte maar mensen hebben voor de verwerking van calcium vitamine D nodig (en A, B6, C, E en magnesium). Dat zal bij kippen niet veel anders zijn. Naar mijn ervaring zijn ze gek op zonnebaden. Mensen genereren daar vitamine D3 mee. Het zou me niets verbazen als dat eveneens bij kippen zo werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt toch een kalkgebrek te zijn. Het beste is extra kalk of calcium en dat is raar, maar gemalen eierschalen zijn het beste. Wellicht moet je even overstappen naar ander voer?
Het kan ook zijn dat de kippen ziek zijn, dat zie je als eerste aan de eieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak is een tekort aan calcium bij de vogel. Het is mogelijk dat dit bij de kip zelf ligt, maar kan ook duiden op een calciumtekort in het voer. Het lichaam van de vogel bevat dan te weinig kalk om de schaal van het ei te kunnen vormen.
Er kunnen zelfs eieren worden gevormd zonder schaal, dit zijn zogenaamde windeieren.
Om de windeieren te voorkomen, is het noodzakelijk om de vogel extra calcium toe te dienen. Dit kan bijvoorbeeld door karnemelk door het water te mengen, door gemalen schelpen door het voer te mengen of door hier zelfs oude eierschalen voor te gebruiken.

Door het toedienen van extra vitamine D kan men de opname van kalk door het lichaam stimuleren.

In zeer zeldzame gevallen kunnen windeieren duiden op een ontsteking van de eileiders.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt: "weer eentje"
Is de rest normaal of ook dun?
Als de rest normaal is dan zou het best kunnen dan er één of twee kippen zijn die niet helemaal goed in het vel zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing