Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is zout het meest geschikt om vuur in de kachel of open haard te doven?

Wel eens gehoord, maar is het ook waar? Stel je hebt een schoorsteenbrand of zo, dan moet je het vuur doven. Is zout dan het meest geschikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb dit voor je gevonden:

Als de brand al is ontstaan kan dit onder controle worden gebracht door een paar kilo zout in het vuur te strooien. Hierdoor dooft het vuur binnen zo'n tien minuten. Blussen met water is geen optie, de schoorsteen zal dan scheuren of zelfs ontploffen. De reden hiervan is dat 1 liter water wordt omgezet in 1700 liter stoom en die kan de schoorsteen niet snel genoeg afvoeren. Daarom moet altijd de brandweer worden gebeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan moet je wel heel veel zout hebben.

Zand is handiger. Het gaat erom dat je het vuur verstikt en dat werkt het beste met hele fijne korrels. Zout of zand. Zorg dat je een tonnetje zand in je schuur hebt staan voor het geval dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zang is goedkoper en ook zeer geschikt

Toegevoegd na 44 seconden:
zand* met zingen is het me nog nooit gelukt :D misschien als ik er heel dichtbij kom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hadden vroeger voor dit doel een emmer zand in huis staan al hee jong is mij verteld dat als er schoorsteenbrand zou zijn dat ik deze emmer in de kachel moest legen.en alle zuurstof naar de schoorsteen moest afsluiten.Ik brand nu zelf nog steeds fanatiek een hout kachel en er staat op de gang voor het geval dat....een emmer zand.Ik heb ooit een keer schoorsteenbrand gehad en water en een brandblusser hadden nul efekt uitijndelijk heb ik toen de kachel gedoofd met tuinaarde en de kachel losgetrokken van de schoorsteen en de opening van de schoorsteen dicht gestopt met natte handdoeken.de shoorteen is toen gecontroleerd schoon gebrand maar mn huiskamer was een enorme ravage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals eerder vermeld zand is uitstekend hiervoor vroeger werden ook de aardappelschillen van die dag bewaard zodat die ook daarvoor konden gebruikt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing