Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen gebruikte papieren zakdoekjes bij het oud papier?

Als ik flink verkouden ben, gebruik ik heel wat papieren zakdoekjes. Ik vind het jammer dat die in de vuilnisbak belanden. Wassen vind ik toch te ver gaan.
Toen ik laatst weer beter was, vroeg ik me af of ik die papieren zakdoekjes met inhoud bij het oud papier zou mogen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, papieren zakdoekjes horen ondanks hun naam niet bij het oud papier. Net als papieren servetten en keukenrolpapier horen die bij het restafval. Die soorten papier zijn namelijk niet recyclebaar.
Als je liever wilt wassen, dan kan je katoenen zakdoeken kopen. Die blijven jarenlang goed voor hergebruik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Papieren zakdoekjes mogen niet bij het oud papier omdat ze teveel vervuild (kunnen) zijn. Een gebruikt papieren zakdoekje zal niet direct veel 'schade' aanrichten in het proces van hergebruik, maar aangezien het bijvoorbeeld vochtig is, kan dit bij de opslag van oud papier problemen geven.
Tijdens het hergebruiken van oud papier neemt de kans op kwaliteitsverlies of zelfs technische problemen ook toe als het oud papier stoffen bevat die er eigenlijk niet horen. Zo bevatten papieren zakdoekjes soms katoenvezels.
De papierindustrie kan dus het beste uit de voeten met zo schoon mogelijk oud papier. Dan verloopt het recycleproces het beste, is de kans op storingen het kleinst, en ontstaat een eindproduct (kringlooppapier / karton) met dehoogste kwaliteit. Stop dus vervuild papier, en ook papieren zakdoekjes, gewoon in de vuilnisbak.
Amadea
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jahoor dat kun je prima doen!

Toegevoegd na 42 seconden:
Alleen het verschilt wel per sommige gemeentes in Bergen mag het wel. Maar in Almere niet even informeren dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is 100% papier dus ja dat mag bij het oud papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag wel omdat het "oude" papieren zakdoekjes zijn geworden. Je kunt ze ook laten drogen op de kachel en hergebruiken omdat je inmiddels immuun geworden bent voor het virus.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen,helaas zijn deze soorten papier niet recyclebaar. Of ze te recyclen zijn, heeft te maken met de sterkte, kwaliteit en eindgebruik van het papier. Door het recyclen wordt de vezel van het papier korter en slapper. Papiervezels kunnen 6 tot 7 keer gerecycled worden. Het toevoegen van verse houtkorrels verstevigt de structuur. Sommige papiersoorten maken geen gebruik van gerecyclede vezels omdat dit ten koste zou gaan aan de kwaliteit van het papier.
Verontreinigd papier (zoals gebruikte papieren zakdoeken of keukenpapier) is eveneens niet recyclebaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing