Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je natuurstenen buitenpotten schoon.

Mijn zwarte natuur stenen buitenpotten zitten vol met klakvlekken.
waarschijnlijk van binnenuit.
Nu wil ik deze graag schoonmaken hoe doe ik dat het beste?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel natuurlijk kalk vlekken :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

wil je kalk van je potten krijgen dan kan je van Moeller stone care de R55 gebruiken.

dit is een cementsluierverwijderaar voor natuursteen, is niet zuur maar basisch dus niet schadelijk voor natuursteen, je kan er ook heel goed je glas van je douchecabine mee schoonmaken.

Je moet absoluut geen viakal of antikal gebruiken op je natuurstenen potten want dat gaat geheid vlekken geven zitten zuren in die uitbijten.
natuursteen bestaat ook gedeeltelijk uit kalk maar deze middelen lossen dat dus ook op waardoor de vlekken alleen maar erger worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met schoonmaakazijn.
Borstel dat op de pot,even laten intrekken en dan met schoon water naborstelen.
Zonodig herhalen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kalkaanslag als gevolg van hardwater kun je verwijderen met Viakal of Antikal. Na gebruik met veel water wegspoelen. Regelmatig onderhoud met de speciaal afgestemde onderhoudsset zal de levensduur van je natuurstenen potten verlengen.
.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn terracotta tuinpotten krijg ik weer helemaal schoon met bladglansspray, vraag me niet hoe het komt, maar het werkt:-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is calciumcarbonaat wat ook achterblijft in je waterkoker. Een zuur helpt altijd maar inderdaad de potten kunnen ook calciumcarbonaat bevatten en deze kunnen door zuur verweren. Sowieso loont het om een binnenzak te maken van plastic en onderin de pot een groot gat zodat het water alleen aan de onderkant wegloopt. Nu zullen de zouten steeds door de pot heen spoelen en het probleem herhaalt zich. Gooi onderin de pot wat hydrokorrels voor goede afwatering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding