Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik mijn boompjes verhuizen, ik wil ze uit de grond halen met kluit en al?

De boompjes zijn 3 meter hoog en wil ze verhuizen.
Waar moet ik op letten als ik dat ga doen?

2 maanden geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als je boompjes wilt verhuizen, is het belangrijk om goed voor te bereiden. Zorg ervoor dat je dat doet op een tijdstip dat ze in rust zijn, vaak in het najaar of vroege voorjaar. Dit zal de stress voor de boom verminderen.

Gebruik een scherpe spade en graaf een ruime cirkel rond de wortelkluit om zoveel mogelijk wortels intact te houden. Hoe groter de wortelkluit, hoe beter de boom zich zal herstellen.

Vergeet niet om de grond goed vochtig te houden tijdens het verplanten. Plak de wortelkluit in met jute of iets soortgelijks om te voorkomen dat hij uit elkaar valt tijdens het verplaatsen.

Na het planten is het goed om de nieuwe plek goed vochtig te houden en te mulchen, zodat de wortels goed kunnen beginnen met groeien.

Wie heeft ervaring met het verplanten van grotere boompjes? Welke tips hebben jullie om dit makkelijker te maken?
2 maanden geleden
Probeer er zoveel mogelijk wortels aan te houden, en hou de kluit vochtig zodat er niet te veel grond uit valt. Graaf op de nieuwe plek een voldoende groot gat, zodat je de ruimte rond de kluit kunt opvullen met losse (tuin-) aarde, en dat goed aandrukken. Zet drie palen bij het boompje. Goed vastzetten met speciaal band, alhoewel ik ook wel eens dik ijzerdraad gebruik met een stuk tuinslang er om. Als hij gaat wiebelen breken immers steeds de nieuw gegroeide worteltjes weer af. Of hij waait helemaal om. Geef hem het eerste jaar voldoende water, om de paar dagen een hele emmer. Afhankelijk van de soort kan/moet je de boom ook maximaal snoeien. Om te voorkomen dat-ie meer water verdampt dan de wortels kunnen aanvoeren.
2 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing