Hoe weet je of deze plant teveel of te weinig water heeft gehad?

De potgrond lijkt nog mooi vochtig maar toch is het gele er allemaal vanaf. Hoe herken je waar het tekort of overschot aan heeft?

En is hij überhaupt nog te redden?

Picture for question
een week geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (2)

Om te bepalen of je plant water nodig heeft is het dus belangrijk om goed aan de grond te voelen. Blijft er grond aan je vinger plakken, dan betekent het dat de grond vochtig is. Overigens, als de grond bovenop droog is, betekent dat niet dat de hele grond droog is. Onder in de pot kan de grond nog altijd vochtig zijn. Je kunt dit testen door een stokje in de grond te steken en te checken of deze er vochtig uitkomt of niet.
Om te weten of je plant te veel of te weinig water krijgt, moet je daarom altijd naar de wortelkluit kijken. Als je een plant te veel water geeft, kan er wortelrot optreden.
Ook het materiaal van de pot speelt een belangrijke rol in de hoeveelheid water die een plant nodig heeft. Een terracotta pot neemt bijvoorbeeld veel vocht op, waardoor er minder water voor de plant overblijft en de grond dus sneller uitdroogt. Droogteminnende planten zijn daarom heel geschikt om in terracottapotten te houden. Kunststof potten houden geen vocht vast, dus planten die graag in vochtige grond staan, kun je goed in een kunststof pot zetten. Wel is het belangrijk dat planten een teveel aan vocht kwijt kunnen. De meeste bloempotten zijn daarom voorzien van drainagegaten onder in de pot. Zitten er geen drainagegaten in jouw bloempot? Maak ze dan zelf. Of zet je plant in een plastic binnenpot.
Zet onder een pot met drainagegaten een schotel. Zo kan de plant het overtollig water kwijt en vervolgens altijd nog opnemen.
fremar
een week geleden
Deze plant staat graag licht vochtig, niet zeiknat dus. Iedere dag een scheutje geven volstaat. Ik denk eerder dat hij teveel hitte/zon heeft gehad. Hij wil wel een beetje zon, maar staat liever niet de hele dag vol in de zon. Knip de plant rondom een klein stukje terug, dan zal hij vast weer uitlopen. Succes!
Rieneke1
een week geleden