Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom scheurt de schors en onstaan er gaten in mijn fruitbomen?

De bomen in de tuin krijgen één voor één scheuren en gaten in de stam. Daarbij is het blad van de boom aangetast met gaten en happen eruit. Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit probleem tackelen. Het gaat om boven van ongeveer 5 jaar oud.

Picture for question
4 maanden geleden
in: Tuin
909
jc54
4 maanden geleden
Om wat voor fruitbomen gaat het?
Id0435
4 maanden geleden
Het probleem doet zich voort bij de pruimen en kersen bomen.
jc54
4 maanden geleden
Het lijkt mij een schimmelinfectie (gezien de gele uitslag). Deze boom is ten dode opgeschreven. De scheuten onder aan de stam zijn uitlopers van de onderstam. Hieraan komen geen (lekkere) pruimen.
Advies: compleet rooien en verbranden, of compleet afvoeren (Let op bij vervangen, er kunnen sporen in uw tuin achteblijven).
Id0435
4 maanden geleden
Wat kan ik doen aan de sporen?
Z512099
4 maanden geleden
Na het rooien van de bomen is het belangrijk het materiaal waarmee u dat hebt gedaan te desinfecteren, zo raad ik u aan. De getoonde boomstam lijkt mij ouder dan 5 jaar.
Inekez1
4 maanden geleden
Die 'gele uitslag' waar jc54 het over heeft is gewoon korstmos. Komt ook voor op gezonde bomen en kan geen kwaad. Het is geen gevolg en geen oorzaak van de problemen met deze boom. Wat er wel aan de hand is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het ziet er niet goed uit. Zo te zien heeft deze stam al jarenlang schade, mogelijk eerst alleen onderhuids (niet zichtbaar onder de schors). Dat kan komen door beschadiging tijdens verplaatsen en vervoeren, door droogte, vorst, te veel zon, te veel water, verkeerde grond, herhaaldelijke beschadigingen door maaien rond de boom, vraat door dieren, een parasiet, schimmel, andere ziekte, etc. Als een boom op de kwekerij met de stam in de schaduw en luwte staat van andere bomen, bescherm de boom dan na aanplant tegen felle zon en koude wind. De bast kan scheuren door te veel hitte of kou.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er zijn meerdere dingen die dit kunnen veroorzaken. En ik kan niet helemaal met zekerheid zeggen wat in dit geval de veroorzaker is. Door een hekje om de stam te plaatsen kan dit worden voorkomen.

Meest waarschijnlijk is aantasting door een knaagdier of hert, maar het kan ook veroorzaakt zijn door vorst of zonschade. Het witten van de stam kan hiertegen helpen.

Ik zie ook wat wortelopslag. Voor de gezondheid van de boom is het belangrijk om dat te verwijderen.
(Lees meer...)
een week geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding