Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het slecht om het gras te sproeien als het warm is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waterdruppels die op het gras blijven liggen kunnen dan als vergrootglas werken, waardoor het gras kan verbranden.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leooer kort en duidelijk ++

Andere antwoorden (6)

Omdat bij warm weer 2/3 van het water verdampt en het zodoende verspild water is. Bovendien, als de zon erop schijnt kan het gras verbranden doordat de waterdruppels als vergrootglas gaan werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als het warm is,maar als de zon fel en warm schijnt.Want dan verbrandt je gras(zo heet dat).Verdoort dus

Toegevoegd na 1 minuut:
Schijnt op je gras bedoel ik dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een van de vele fabeltjes die al heel lang bestaan, de waterdruppels zouden als een vergrootglas, brandplekjes veroorzaken op de grasplantjes.
Maar hoe zit het dan als het heeft geonweerd en de zon komt daarna weer door?
En al die tuinders die bij droogte hun gewassen de hele dag besproeien?
Nee, het is dus niet slecht voor het gras.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hardnekkige fabel.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarebbenwe de kok weer.
van koken weet ik niets (bijna niets) :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ed. Ik heb weer wat bijgeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, ik vraag me nu ineens af of dat dan ook niet voor andere planten (met grote bladeren) geldt. Ik bedoel: ik kan dus altijd mijn plantjes besproeien, ook als ze nog in de zon staan? Ik hoef echt niet te wachten, zoals ik nu doe, tot de zon weg is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, kan ook eigenlijk niet he, een druppel water koelt het blad, hoe kan het dan verbranden?
Wil je planten water geven als er felle zon is, doe het dan zonder de sproeier, dus zo met de slang, houdt de plantjes droog en de grond er onder maak je kletsnat.
Droge planten halen makkelijker en sneller water uit de grond, dan een natte plant, komt bij, dat je ook veel zuiniger met water om gaat en je zeker weet dat het bij (onder) de planten voldoende nat is, met sproeien weet je dat nooit zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom mag je dan niet sproeien in de felle zon, want volgens mij spreek je jezelf nu tegen. Of ik begrijp het verkeerd... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de felle zon sproeien mag wel maar dan moet je veel langer sproeien en meer water gebruiken .
Omdat door die felle zon al veel water verdampt voordat het de wortels al heeft bereikt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Ed, de blaadjes van mijn tomaat zijn helemaal uitgedroogd, en volgens mij komt dat doordat ik ze per ongeluk in de zon water heb gegeven.. Of komt dat ergens anders door?
Het plantje is alweer volop bezig nieuwe bladeren te maken, en de vruchtjes zitten er ook alweer aan, dus het komt goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dounja, je begrijpt me verkeerd, je mag wel sproeien bij zonnig weer, maar voor de planten is het nog beter als je alleen de grond nat makt en de planten droog laat, b.v. als de planten al slap hangen, zullen ze sneller herstellen als ze droog blijven.
@ teun ja zeker teun, het kost meer water.
@ heidi bijna zeker heb je een schimmelziekte gehad in je tomatenblad door het zeer koude weer wat we gehad hebben, nu het eindelijk lekker warm is, herstellen de tomatenplanten door nieuw blad te maken.
Zelfs de tomaten in mijn kasje, hadden er last van, ook mijn komkommers, maar nu groeien ze prima.
Er bestaat de kans dat de wortels lui worden, omdat ze de voeding uit de oppervlakte kunnen halen. Hierdoor wortelt het gras minder diep. (geldt ook voor struiken en planten)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sproeien
In normale omstandigheden heeft een gezond gazon geen besproeiing nodig. Bij droogte of in zandgronden is er echter onvoldoende water beschikbaar voor het gazon. Wanneer het gazon bruin wordt en regelmatig betreden wordt bij droogte, is blijvende schade te verwachten. Wie kan sproeien zal zijn gazon een grote dienst bewijzen. Er zijn echter 2 voorwaarden aan verbonden :

De hoeveelheid water moet minstens 10 liter/m² per sproeibeurt bedragen. Deze hoeveelheid water stemt overeen met 1 cm water opgevangen in een glas met rechte boorden, tijdens het sproeien.
Alleen 's avonds of 's morgens sproeien, zodat het water langzaam in de grond kan dringen en niet onmiddellijk verdampt .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het wel besproeien als de zon weg is in de avond uren ! Doe je het in de zon , dan kan het gras verbranden Het beste kun je het gras langer laten in een droge hete periode .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding

Bekijk alle vragen in deze categorieën: