Mogen mijn buren zonder overleg leibomen planten op 50 cm van de erfgrens?
Mijn ouders kwamen vorige week thuis en ze schrokken zich een hoedje.
Er waren door de buren 4 stuks beuken leibomen vlakbij de schutting geplant van een dikke 4 meter hoog, en samen met de bamboestokken loopt het geheel 9.20 meter door.
Hierover is met mijn ouders nooit overleg geweest en het geheel stond in 2 dagen.
Er is een gesprek geweest met betreffende buren die er absoluut niets aan doen daar zij beweren dat het een haag is.
Staan mijn ouders in hun recht als ze hier een zaak van maken ?
Er is tevens sprake van licht en zicht ontneming.
De 4 bomen zijn niet meerstammig maar zijn naar mijn weten 4 bomen.
Ik zal foto’s bijvoegen.
Kunnen mijn ouders iets ondernemen?
Uw ouders worden nu beperkt in hun uitzicht? Uitzicht op wat? Op de tuin en de schuur van de buren? Laat dat nou net voor de buren reden zijn om die bomen te planten! Willen ze het toch wettelijk spelen, bedenk dan ook wat er wettelijk wel zou mogen. De buren mogen wel een boom planten op 2 meter van de schutting. Voor die boom gelden dan geen enkele eisen mbt hoogte en breedte. Dergelijke bomen gaan nog meer licht en zicht ontnemen en dan kun je dan wettelijk helemaal niets tegen doen. Misschien zijn ze het beste af met een goede afspraak met de buren over het snoeiwerk. Niet hoger en breder laten worden en bamboe verwijderen zodra dat kan.
De groene beukenboom in leivorm kun je natuurlijk beuken leiboom noemen, maar daarmee wordt het geen struik. Het is de fagus sylvatica, een bekende boomsoort in Nederland.
Of de leibomen uw uitzicht en het krijgen van zonlicht belemmeren kunnen bijkomende redenen zijn om niet blij te zijn met de plotselinge aanplant van de leibomen maar is voor een verzoek tot verwijdering niet maatgevend.
Schakel een jurist in om na te gaan wat in het specifieke geval de mogelijkheden zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.