Mag ik eenzijdig van de gezamenlijke oprit met de buren af?
Tussen de oprit (carport) van de buren en die van mij zit geen scheiding, zodat we beiden de auto kunnen plaatsen. Met een hek ertussen zou dat niet meer gaan, dan kunnen de portieren niet meer goed open.
Zelf zou ik graag de oprit bij de tuin trekken, omdat ik de auto altijd voor de deur zet. Maar de buren willen dit niet. We komen er niet uit. Voor mij is het echter wel belangrijk, omdat ik praktisch geen voortuin heb en zo toch 2 meter tuin, met een lengte van 8 meter aan de zijkant van mijn huis zou krijgen. Wat kan en mag ik doen?
Het huis heb ik net gekocht.
Blijkbaar is mijn vraag niet helemaal duidelijk. Er is geen sprake van een gezamenlijk gebouw, enkel een inrit. De rest van de straat heeft dit niet (en parkeert dus op straat), maar de vorige bewoners hebben dit ooit zo met de buren aangelegd. Hieronder een (Google)voorbeeld van de huidige situatie.
Indien zich op de gronden van twee eigenaren een gezamenlijke constructie bevindt dat duurzaam is verbonden met de grond ontstaat er een mandelige zaak en een eenvoudige gemeenschap. De wet regelt dan wat de rechten en plichten zijn. En vordering tot verdeling is uitgesloten. Boek5 BW titel 5)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19#Boek5_Titeldeel5
(Boek 3 BW titel t7)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/2019-01-01#Boek3_Titeldeel7
Een buur mag dus niet zelfstandig (dus zonder toestemming van de andere buur) werkzaamheden verrichten aan de mandelige zaak. Hij mag bijvoorbeeld niet zomaar een scheidsmuur neerzetten.
Het kan zelfs zo zijn dat gemeentes verbieden om constant de eigen auto voor de deur te parkeren als er een eigen oprit, u noemt het zelf al een carport,aanwezig is. Parkeren, zelfs als het je eigen in- of uitrit is, mag niet.
Artikel 24 van de RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens)
Er kan bepaald zijn dat deze plaats een in- en uitrit voor beide buren is. Als een van de buren zijn erf verkoopt, dan gaat de mandeligheid mee over.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.