Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een grote naaldboom ook toppen?

De bomen zijn ong. 20m hoog maar gaan nu het zonlicht wegnemen. Kan ik de top eraf halen of gaan ze dan dood?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als de bomen inderdaad 20 m hoog zijn, dan heeft het weinig zin er 5 m. af te zagen, dan zijn ze nog steeds 15 m. hoog en de boom zal weer naar boven uit gaan groeien. Ga je van de boom 10 m. afzagen, dan houdt je van de boom niet veel over, hij zal niet dood gaan, maar hij zal er niet uit zien.
Overweeg of je niet beter de hele boom zal wegzagen, zulke grote dennebomen waaien vaak om in de eerste de beste zware storm en die hebben we al een tijd niet gehad, dus ben je nu misschien wel zuinig op de boom, straks waait hij misschien helemaal om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dan groeit hij in de breete verder ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naaldbomen kun je gerust toppen. Ze gaan er niet dood van, hooguit dat ze esthetisch lelijker worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel alleen loop je dan de kans dat er 2 nieuwe toppen voor in de plaats komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En nog vergeten de wonden goed afdekken met wondafdekmiddel. De boom wordt hoe dan ook veel breder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hem toppen,maar dit is niet zo gemakkelijk bij een
boom die 20 m. hoog is, bovendien ook nog gevaarlijk.
Ik zou er niet aan beginnen! Trouwens het ziet er ook niet uit. Als je het zonlicht boven de bomen verkiest dan kun
je ze beter helemaal rooien. Ik zou zulke prachtige
20 m. hoge naaldbomen zo langmogelijk laten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing