Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verwijder ik algen uit mijn vijver?

In mijn vijver (zonder vissen) staat een fonteintje. De pomp staat op de bodem van een emmer die gevuld is met kleine keitjes als filter. Op de pomp zelf zit nog een fijne filter. Ondanks deze maatregelen verstopt de pomp om de 2 weken. Die zit dan vol groene smurrie.
Wat nu?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Algen zijn zuurstofplanten die proberen de waterkwaliteit te verbeteren.
In het vijverwater zitten voedingsstoffen en mineralen.
De vraag naar voedingsstoffen door de vijverplanten, moet voldoende zijn om geen overschot te krijgen.
Is er wel een overschot aan voedingsstoffen , dus te weinig planten, dan ontstaan algen
Ook de hardheid van het water is erg belangrijk ( de GH waarden )
Laat je water testen op de hardheid en voeg voldoende echte zuurstof planten toe.
Niet een paar takjes maar flink wat bosjes.
Geschikte zuurstofplanten zijn hoornblad, puntkroos en krabbenscheren.
Deze gaan los in het water.
Als alles nu in orde is, gaan van zelf de draadalgen weg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je met algen in je vijver zit, kan je stengels gerst, stro of lavendel bundelen en in je vijver leggen. Je moet die stengels dan drie à vier weken laten rotten in je vijver. Op die manier verdwijnen de algen.
(Let op: er kan tijdens die 3 à 4 weken een onaangenaam geurtje rond je vijver ontstaan. Dat komt door het rottingsproces.)
fremar
7 jaar geleden
Als het fonteintje alleen voor de sier is ka je er iets van chloor ingooien. Als er geen alg kan groeien kan het ook je pompje niet verstoppen. In tuincentra zijn de fonteinen ook vaak gevuld met chloorwater. Misschien hebben ze daar wel speciale middelen te koop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing