Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er met een goudvis in een vijver als deze overleden is?

Toelichting: In onze vijver zemmen de goudvissen weer vrolijk rond, alleen: we missen er een aantal.
Ik dacht altijd dat dode vissen boven kwamen drijven, maar dat is bij ons dus niet het geval.
Een reiger kan de oorzaak niet zijn want de vijver is ontoegankelijk voor voor die beesten, evenals voor katten.
Wie helpt verder?

Toevoeging i.v.m. reactie van Panteao:
We hebben alleen goudvissen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
18.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik mis ook meer als de helft van mijn vijverbevolking. Ik denk dat de strenge vorst en mede debet aan is. De vissenlijkjes zullen wel op de bodem hebben liggen rotten en ik vermoed dat er parasieten, schimmels en ander rottig gespuis aan het werk is geweest, zoals dat in de natuur wel vaker gebeurt. De opruimers van moeder natuur noemen ze dat. En ook in ons aquarium zie je regelmatig dat vissenlijkjes al half/heel opvreten zijn voordat je ze er uit kon halen. Ligt er alleen nog een overblijfsel in de vorm van een graatje of iets..slakken maar ook andere vissen ruimen vaak de overledene op.

Ik merkte wel dat ik een flinke zieke goudvis in mijn vijver had. Die had een behoorlijke wond aan zijn staart met een flinke schimmelinfectie.

Je zult dus je vijverbevolking even goed moeten bekijken. Want vaak als er sprake is van schimmelinfecties (huidaandoeningen) is er ook sprake van parasieten en of wonden. (Schimmels zijn namelijk secundaire verschijnselen, daar ligt iets anders aan ten grondslag).

Door de strenge vorst is de weerstand van de vissen ook behoorlijk aangepakt en alleen de sterksten overleven. Die moet je wel even goed controleren of ze gezond zijn.

Ik heb de zieke vis er uit gehaald met een schepnet en deze zit al twee weken in quarantaine in een emmer. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem dood te maken. Dus ik ververs elke dag het water met schoon water uit dezelfde vijver (het vuile water gooi ik uiteraard weg om besmetting te voorkomen). Ik heb de wond schoongemaakt (de schimmel er uit gehaald) door de vis telkens even met huishoudhandschoenen aan te pakken en de wond te verzorgen met jodium op een wattenstaafje. Dan deed ik een beetje zout in het water. Het hielp allemaal wel maar ging heel traag. Nu heb ik speciaal medicijn gekocht voor in het water en ik check om de dag zijn wond en het lijkt wel te herstellen.

De vis blijft in quarantaine zolang de wond niet dicht is. Ten alle tijden voorkomen dat er besmetting plaats vindt van andere vissen.

Wij hebben goudwindes, goudvissen en shubukins. En nog wat slakjes en kikkers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Heeft een reiger misschien een feestmaal gehad???
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen!
Misschien opgegeten door een aasetende vis die er tussen zwemt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vissen kunnen elkaar inderdaad opeten. Verder kunnen katten er vast wel bij.

Oops, katten konden er niet bij, zei je. Overheen gelezen.

Misschien zakken ze wel naar beneden en vergaan daar langzaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als in mijn aquarium een vis dood gaat blijft het lijkje vaak op de bodem liggen, na een paar dagen gaat het dan ontbinden en wordt het opgegeten door de andere vissen en slakken etc
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ooit heb ik gehoord dat een goudvis de andere goudvis op had gegeten. Maar dat zal wel een fabeltje zijn..
Kun je ze op de bodem zien liggen? Misschien wil je de het water even laten checken. ga even naar de dichtsbijzijnde dierenwinkel die ook in vissen handelen.
Een vriend van mij zag ook vissen dood gaan in zijn aquarium. Dit lag aan.. nou.. een te moeilijk woord. Maar in iedergeval het water ;)

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vissen gaan niet zo maar dood en al helemaal niet als je er nu meer mist. Mischien is het van de winter al iets mis gegaan, slechte waterkwalitijd? Te veel modder op de bodem? Ergens moet er iets mis gegaan zijn met je vissen. Bij te veel modder op de bodem ontstaat er in de winter veel moerasgas dat giftig is en waar vissen aan kunnen dood gaan, dit gebeurd vooral bij veel vorst(ijs). DE dode vissen blijven in de winter vaak op de bodem leggen en verteren daar of worden opgegeten door waterslakken. Maar die heb je mischien helemaal niet? Als het water warmer is , boven 13 graden dan ontstaan bacterien op en in de dode vis waardoor de vis gaat drijven. Maar in de winter is dat heel anders. wil je meer weten dan hoor ik het nog wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verheug U . Wie zal mij tegenspreken dat deze voorbeeldige goudvis naar de golden elyseese velden opgestegen is en nu geniet van een transcedente eeuwige rust . Soms mag men niet teveel piekeren over het heengaan van een goudvis. Het leven is hard maar het hiernamaals compenseert menig leed.Het valt mij op dat iedereen absoluut wil dat hij door een andere vis of door een reiger of door katten opgeslokt was ,waar U zeer expliciet vermeldde dat de vijver ontoegankelijk was voor andere beesten hier op aarde. Eeerst goed de vraag lezen is een esentiële voorwaarde om een goed en gefundeerd antwoord te formuleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Amen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En God zij met U, mijn zoon cocon.
Kan het misschien zo zijn dat de vissen ergens vast kunnen zitten? in de bodem, een pomp? Anders zou ik het niet weten tenzij goudvissen elkaar opeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan gaat hij rotten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze worden ook opgegeten door andere vijverbewoners: insekten, salamanders etc. Verder heeft Eddijst gelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding