Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Doen zaden die ingevroren zijn geweest het nog goed en komen ze uit als je ze plant?

Als zaden (van pepers en paprika's) ingevroren zijn geweest met vrucht en al, komen ze dan nog uit als je ze plant? Of werken ze niet meer?

Toegevoegd na 50 seconden:
Het staat niet in de juiste categorie maar ik kan de categorie tuin niet meer vinden. Excuses!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je hebt bepaalde zaden die koudekiemers worden genoemd, waar eerst een vorstperiode overheen moet zijn gegaan voor ze kiemen. Deze zaden kan je voor de zekerheid het best een tijdje goed ingepakt tegen vocht in de vriezer gooien. Aangezien pepers en paprika's planten zijn uit een warmer klimaat, ga ik ervan uit dat het zeer beslist geen koudekiemers zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie nu dat de zaden met vrucht en al zijn ingevroren, en dat lijkt me al helemaal geen goed idee aangezien een vochtig zaadje eerder stuk zal vriezen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Max binnen 24 uur na ontdooien zaaien onder 0,5 cm laagje, plantenspuit erover voor het vocht en afdekken met folie of transp. deksel en goed warm zetten, vochtig houden en luchten. Dan wrkt het prima. De zaden van pepers en paprika's zijn heel stevig en zullen niet kapotvriezen (niet omhuld door vocht in zaadlijst).
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing