Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Blijft een egel leven bij haar holletje?

Ik heb sinds kort ontdekt dat er een egeltje in mijn tuin zit.
Maar nu ik hem een hele dag (overdag) niet heb zien slapen in zijn holletje vind ik dit wel een beetje vreemd. Is het normaal dat egeltjes vaak in verschillende holletjes leven? Of zou hij over een paar dagen terug kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja.

Egels hebben min of meer een vast 'leefgebied'. Voor mannetjes beslaat dat 20 tot 40 hectare, en voor vrouwtjes 10 tot 20 hectare. Per nacht leggen egels een paar kilometer af.

Overdag slapen ze in een moeilijk te vinden nest van bladeren, mos of ander materiaal dat zich vaak onder (braam)struiken of takkenbossen bevindt. In de zomer slapen ze vaak op de kale grond onder dicht struikgewas, in holtes onder boomwortels, in composthopen of konijnenholen. Soms worden slaapnesten gebouwd van losse bladeren.

Nadat een egel bij z'n moeder is weggegaan, gaat hij op zoek naar een eigen territorium. Als eenmaal een goede plaats is gevonden en een slaapholletje gebouwd behoudt ie deze verblijfplaats inderdaad jaren.

Als de egel niet meer terugkomt naar jouw tuin, dan heeft hij/zij vermoedelijk een ongeluk gehad en dat niet overleefd....
Amadea
8 jaar geleden
een egel heeft in de zomer meerdere nesten: hij of zij struint flink rond, en slaapt dan weer hier, dan weer daar. Het is dus goed mogelijk dat je de egel binnenkort weer ziet.
Rieneke1
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing