Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Al mijn kikkervisjes zijn ineens verdwenen, hoe komt dat?

ik heb ieder jaar heel veel kikkerdril in de vijver. Mooi, want ze eten de alg op, die op dit moment sneller groeit dan de waterplanten.
Maar, nu kijk ik gisteren in de vijver, zijn alle kikkervisjes verdwenen...
vorige week had ik er nog een paar duizend.

Andere jaren heb ik dit nooit meegemaakt.
Heeft het regenachtige weer van afgelopen weekend er iets mee te maken? Mijn buurman zegt roofdieren (geelgerande waterkever, libellelarven, reiger) maar die eten toch geen duizenden tegelijk, zodat er echt geeneen overblijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

waarschijnlijk opgegeten door hongerige anderen die in je tuin leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze zich verstopt hebben dat is het in mijn vijver in ieder geval.
Als ik met een stokje wat onder de planten roer, komen er heel veel tevoorschijn.

Groene kikker-visjes houden zich schuil tussen dichte plantengroei.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ze kunnen ook opgevreten zijn door hun natuurlijke vijanden.
Vijanden van de kikker
Een kikker moet goed uitkijken, want overal zijn er vijanden. Als kikkervisje zijn grote natuurlijke vijanden, vissen, salamanders, libellenlarven, roofkevers en watertorren. Allemaal eten ze kikkervisjes. Als hij volwassen is, zijn natuurlijke vijanden, reigers, ooievaars en snoeken.
http://www.nelis.info/dieren_hengelsport/subpages/vijver.php?subaction=showfull&id=1128370782&archive=1174602021&start_from=&ucat=5&
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle kikkervisjes verdwijnen in de voedselketen.
Nog geen 10 van de duizend worden een volwassen kikker.
De laatste jaren worden erg veel kikkervisjes opgegeten door de als maar verder toenemende kleine watersalamander populatie!
Verders eten vissen ze ook erg graag en zelfs merels met een nest met jongen, vissen je vijver leeg en brengen al de kikkervisjes naar hun hongerige jongen. Waterkevers en larven eten ook wel kikkervisjes maar in kleine getale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nu best koud voor ze. Ik denk dat ze zich goed verstopt hebben. Toen wij nog een vijver hadden zag je de kikkers ook altijd verdwijnen wanneer het koud werd. Als de zon dan scheen, zag je ze allemaal op een steen zitten zonnebaden.

Heb nog even geduld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je buurman heeft gelijk. De libelle larven en de geelgerande waterkever zijn grote rovers. Ze eten er een hele hoop is korte tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gaan snel dood vanwege de tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing