Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een hortensia van 27 jaar oud. De plant heeft altijd prachtig gebloeid. Dit jaar zitten er maar 3 bloemen in. Kan ik de plant nu terugsnoeien?

('huis-tuin-en keuken' soort)
De plant is dit jaar explosief gegroeid en is nu veel te groot voor de plaats waar hij staat. Ik zou hem graag in willen korten. Maar kan dat nu, in juli? En zal de plant volgend jaar dan bloeien? Of kan ik beter wachten tot het najaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je kan het beste de oude takken tot vlak boven de grond snoeien en wat jonge takken laten staan. Als je alle takken helemaal tot vlak boven de grond snoeit heb je dit jaar geen bloemen. Het snoeipunt doe je het beste vlak boven een bladoog, bij voorkeur een dubbel bladoog, dus waar er aan twee kanten blaadjes uit lopen. Door ieder jaar oude takken te verwijderen hou je de plant jong.Dit doe je best in het voorjaar,maart is ideaal.
fremar
8 jaar geleden
Een verouderde hortensia met achterstallige snoei, kan je het best helemaal verjongen. Vooral omdat je aangeeft dat hij dit jaar nauwelijks gebloeid heeft, lijkt mij dit de beste optie.

Deze rigoureuze snoei doe je nooit voor de winter, omdat de afgeknipte takken sterk invriezen tijdens de winterperiode. Als gevolg zullen ze dan afsterven.

Je knipt het liefst eind maart, tenzij er vorst is aangezegd ( dan doe je het iets later) alle takken af tot zo'n 10 cm. boven de grond. Al snel zullen zich dan jonge scheuten vormen maar helaas zal je dat jaar nauwelijks een bloemetje zien. In het jaar daarop zal hij echter weer volop in bloei staan.

Vormsnoei, waarin je langzaam verjongt, zal niet het beste resultaat boeken en het duurt dan erg lang voordat hij weer rijkelijk bloeit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing