Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een hortensia die je koopt in een pot, meteen in de tuin (aarde) zetten?

Ik heb wel eens gehoord dat je hortensia's die je koopt in een pot (dus voor zowel binnen als buiten) pas in de tuin (aarde) mag zetten, als ze uitgebloeit zijn. Dus dat je ze eerst in de pot moet laten uitbloeien en daarna pas in de tuin mag planten. Is dat zo of is dat onzin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Pure onzin.
Een Hortensia is een sterke plant en kan zo de tuin in.
Graaf een gat, maak de aarde goed los en zet de Hortensia erin met de potaarde, water erbij en daarna bij droog weer goed nathouden, dan komt het helemaal goed.

Toegevoegd na 47 seconden:
In mijn tuin heb ik er 70 staan, dus ervaring genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een bloeiende hortensia is een leuke plant om cadeau te doen, dus ik krijg ze ook nogal eens, en zet ze in de tuin,
Het enige waar je rekening mee moet houden: in het voorjaar kunnen die dingen uit de kas komen en daar tot bloei gebracht. Het is dan beter om de plant even te laten wennen. Ik zet hem dan in de pot een dagje buiten en daarna pas in de volle grond.
Maar mogelijk kan het best zoals Giweda zegt, maar dit is mij een keer door een bloemist gezegd, en het leek me een logisch verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou nog even wachten tot na half mei, zag net nog ergens dat ze deze week nog nachtvorst verwachtte. Verders is je verhaal inderdaad onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is deels onzin, deels zin.

Planten die je in potten koopt, hebben een sterk intern vergroeide kluit. Om te zorgen dat deze kluit sneller door wortelt, wordt geadviseerd de kluit wat los te trekken en te beschadigen. Dan gaat de plant sneller wortelen. Ook help je hiermee verband met de omliggende bodem te leggen. Echter, de plant krijgt ook een klap. Die klap is niet handig als de plant bloeit.

Persoonlijk trek ik de kluit dan ook bewust niet uit elkaar, en hou eea gewoon wat langer goed vochting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorige week vanuit de pot, hup in een balkonbak gezet. En hij doet het perfect. Hij was al mooi toen ik hem kocht, maar is nu nog meer gaan bloeien. Heeft 4 prachtige grote blauwe bollen bloemetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag zeker,maar ik doe het nooit. Een hortensia in een pot met zijn prachtige bloemen je kunt hem overal een
plekje geven. Op het terras of balkon kortom gesproken waar je maar wilt. Zolang als hij bloeit en dit duurt wel een
tijd kun je hem overal heen verplaatsen. En dit kan niet meer als je hem direct in volle grond plant. Daarom plant ik hem pas na de bloeiperiode in de tuin.
Maar het verhaal dat je gehoord hebt is inderdaad onzin!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing