Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen als je tuin als katte bak word gebruikt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

katten houden van losse aarde, dus plant snelgroeiende bodembedekkers.
wijnruit is een plant die katten weert.
een reigerschrik of cat-stop helpen ook goed.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb wijnruit gekocht vorig jaar, maar de kat loopt er dwars doorheen en gaat er ook gwwoon naast zitten in de tuin mijn buren hebben reigerschrik en zijn er zeer tevreden over
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt voor de info!
heb al vaak gelezen dat wijnruit goed zou helpen, lopen die vermaledijde katten er gewoon doorheen :)

Andere antwoorden (3)

koffiedrap en sinaasappelschillen onder de aarde mengen, dan ben je er zo vanaf, heb ik gehoord.
Het lijkt me ook een goed idee als je met de eigenaar van de kat gaat praten. Ik, als katteneigenaar, zou dat zeer waarderen en samen met mijn buur naar een oplossing zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huis en tuin middeltjes
Onderstaande een lijstje met middeltjes die her en der beschreven worden. Of ze werken of verstandig zijn is een tweede.

•peper strooien
•mottenballen (geen aanrader giftig)
•citroenschillen
•koffiedik ( gaat tussen de potten zitten, alleen moet je heel veel koffie drinken om de zaak een beetje dicht te krijgen)Koffiedik werkt bij ons wat averechts. Ze kakken er vrolijk bovenop maar verdommen het dan de zaak te bedekken
•Hertshoornolie, dit is een via apotheek of drogist te verkrijgen goedje dat vreselijk stinkt. Olie op takken aanbrengen en die op doorgangroutes in de grond stekken. Katten en honden blijven uit de buurt. Vrienden, kennissen en collega’s ook als u morst.
Water
Gebruik water om de katten op te voeden, uit tuinslang, emmer, bekker, of wellicht praktischer uit plantespuit of super-waterpistool. Het kan ook automatisch, er zijn systemen die via een bewegingsmelder water gaan spuiten.

Zie bijvoorbeeld het zelfbouwproject op: circuitsonline (alleen voor mensen met electronica-ervaring), totale kosten: ca 80 euro.(met name de waterklep van Gardena was het duur €45). Het apparaat hoeft alleen incidenteel worden aangezet; de katten leren snel!. Ook verkrijgbaar in de handel: Scarecrow van Contech in Nederland te koop bij onder andere Agua-discount

Commerciële middelen
•Ecostyle kattenschrik
•korrel-verdampsysteem van Beaphar
•Reppers korrels en spray
•Feromonen spray
•Scarecrow (Reigerschrik) zie http://www.aqua-discount.nl/prod03137.htm
Aanplant beschermen
Grond waar net jonge planten of bollen ingezet zijn, zijn goed te beschermen met een stuk kippegaas. Van de rol vormt een afgeknipt stuk meteen een tunnel. Als de jonge planten tegen het gaat aankomen weghalen. de grond is dan weer vaster zodat het voor katten minder leuk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt raar, maar je moet proberen eventuele katten IN je tuin te houden. Dus niet zorgen dat ze je tuin niet in komen, maar juist zorgen dat ze je tuin niet UIT kunnen komen.

Een kat wil namelijk altijd een snelle ontsnappingsroute. Als die er niet is, voelt de kat zich niet op zijn gemak, en zal hij die plek mijden.

Ik heb dat bereikt met schuttingen waar de kat niet tegenop kan klimmen doordat er liguster resp. klimop tegenaan groeit. Verder zijn de schuttingen aan de bovenkant smal, zodat een kat niet op de bovenkant van de schutting kan staan.

Eén schutting is beklimbaar voor katten, en bovenaan is een mooie horizontale balk waar vroeger de katten massaal op flaneerden. Ik heb een rol kippengaas in de lengte doorgeknipt, zodat ik twee smalle repen kreeg. Elke reep heb ik half opgerold, tot een soort tunnel - zeg maar een omgekeerde U. Die heb ik met krammetjes aan de bovenkant van de schutting vastgemaakt.

Er loopt nu dus een kippengaastunnel over de hele lengte van die schutting. Van een afstandje zie je daar bijna niets van, dus lelijk is het niet.

De eerste nachten kon ik mooi tellen hoeveel katten er rondstruinen: elke kat sprong, net als vroeger, op mijn schutting. Maar nu raakte hij met zijn pootjes verstrikt in het kippengaas. Dat gaf één flinke krijs per buurtkat.

Daarna wist zo’n kat dat mijn schutting niet meer flaneerbaar was. De volgende ochtend moest ik de katvormige deuken uit mijn kippengaas halen, maar dat gaat vrij makkelijk.

Nu alle katten het weten, kunnen ze op zich nog steeds in mijn tuin komen. Maar: ze weten ook dat ze er niet snel meer UIT komen wanneer er gevaar dreigt. Het gevolg is dat mijn tuin nu al jaren kattenvrij is.

Katvriendelijk en katvrij - wat wil je nog meer?
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed!!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding