Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Komt het nog goed met mijn vlinderstruik (zie uitleg)?

Mijn vlindersstruik is in de herfst heel kort afgezaagd en loopt nu nog steeds niet uit, zelfs niet een beetje. Komt dat nog goed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het maakt niet uit of je de vlinderstruik zo kort hebt afgezaagd . het is net als een nagel die je knipt die groeit ook weer .
Een vlinderstruik moet je goed kort houden .
Maar door de lange winter komt de vlinderstruik iets later op gang .
Bij de mijne zijn nu ook nog maar een paar hele kleine blaadjes te zien .
Gewoon rustig afwachten en geef hem de tijd .
Het komt allemaal goed .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat komt niet meer goed denk ik want bij mij zijn ze al heel ver met uitlopen. Ik snoei mijn struiken altijd vroeg in het voorjaar, juist omdat ze lang groen blijven en bloeien op nieuw hout.

Toegevoegd na 45 seconden:
En je mag ze snoeien tot aan het oude hout en niet verder.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/buddleja.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vlinderstruik snoei je in de lente, rond maart, omdat ze anders vorstgevoelig zijn. Gezien de kou van afgelopen winter vrees ik dat het niet goed komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een een stukje van de bast verwijdert en daaronder is het groen, dan leeft hij nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt ervan af, hoe oud je struik is.
Bij mijn vader staat er één, die intussen 30 jaar oud is, en ook niets 'doet'. Toen ik op het tuincentrum dezelfde vraag als jij stelde, zeiden ze, dat hij dan gewoon 'op' is.
Om zeker te zijn van vlinders in je tuin zou ik er een nieuwe vlakbij planten, en de oude nog een seizoen de kans geven, en er vooral wat extra tuinmest bij doen.
Nieuwe struikjes kosten nog geen €10,00 - en dan kan je weer de hele zomer, en nog vele jaren daarna, genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat je je vlinderstruik te kort hebt aggezaagd. Een vinderstruik moet je nl. twee keer snoeien. De eerste keer in het najaar tot ongeveer een meter hoogte (om de vlinderstruik gedurende de vorstperiode te beschermen) en in het voorjaar (na de vorstperiode) tot de gewenste hoogte. Zo doe ik het zelf met mijn vlinderstruik en is volop aan het groeien.
Zie bijgevoegde link. Na een stukje reclame krijg je nuttige informatie over het snoeien van je vlinderstruik.
Als hij nu niet aan het uitlopen is vrees ik dat hij de afgelopen winter niet heeft overleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vlinderstruik kan je eigen pas in het voorjaar snoeien (maart) doe je het voor de winter, dan loop je de kans dat hij bevriest.
Mogelijk loopt hij nog wel uit, maar dan heel laag bij de grond, dat kan nog steeds gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing