Welke planten kan in gebruiken om een zo veelkleurig mogelijke vertikale tuin aan te leggen (zie foto)?
De foto is een voorbeeld, het mogen ook andere planten zijn. Zolang ze winterhard zijn en veelkleurig, ook in de winter (dus geen planten die enkel als ze bloeien kleur geven, want dat is stuifmeel en wij hebben hier allemaal hooikoorts).
Die houden het hele jaar hun kleur, en hebben ook geen probleem met een verticale wand, en hebben ook nooit last van watergebrek.
Bijna alle bloeiende tuinplanten hebben geen enkele invloed op jullie hooikoorts.
Komt bij dat stuifmeel gewoon in de lucht zit, b.v van bomen of bloeiend gras.
Daar kan je niet aan ontkomen.
Dus wat is nu eigenlijk je vraag?
Zoek je dus tuinplanten die niet bloeien, wel winterhard zijn met veel kleur?
Dus gekleurd blad of zo?
Maar voor een verticale tuin zoek ik in het bijzonder kleurrijke bladplanten idd, en dus zoals gezegd met weinig onderhoud (de muur is bijna 4 meter hoog en de verticale tuin moet hem helemaal vullen, dus veel onderhoud zou echt onhandig zijn).
Ik weet ondertussen (ook uit een antwoord, maar heb dit al gelezen op internet) dat vetplanten heel geschikt zijn, maar helaas zijn die meestal eenkleurig. Op de foto dus niet, maar als ik lees dat dit wschl. komt omdat er bijgekleurd werd wordt het dus moeilijk om hetzelfde mooie effect te krijgen.
De planten van je foto zijn allemaal niet winterhard, maar tropisch.
De huisloken komen wel een heel eind in de richting en velen daarvan hebben mooie kleuren., wintergroen en winterhard.
Maar dan wel in de zon.
Verder kan je alle wintergroene heestertjes gebruiken, daar zijn honderden soorten in.
bedankt voor de tips! ik zoek verder in die richting ...
Jammer dat je de hortensia hebt weg gedaan want zoals meestal het geval is heeft Ed gelijk. http://www.gezondheidsnet.nl/hooikoorts/je-eigen-tuin-hooikoortsvrij
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.